Book review, movie criticism

Thursday, February 27, 2014

崑曲KUNQU OPERA《1699 桃花扇》施夏明 單雯

72η ιστορία, Ο δάσκαλος Διακάκης και το σωμάρι του γαϊδάρου του



72η ιστορία, Ο δάσκαλος Διακάκης και το σωμάρι του γαϊδάρου του

  (Τη δημοσιεύω αυτούσια όπως μου την έστειλε η Μιμίκα η Μαρκοπούλου, από το αρχείο του πατέρα της, του Γιώργου Μαρκόπουλου. Το σαμάρι μόνο το κάνω σωμάρι, επί το κρητικότερον).
  Το Κάτω χωριό έχει βγάλει πολλούς επιστήμονες και πολλούς δασκάλους. Ένας τέτοιος δάσκαλος από τους πιο παλιούς ήταν και ο Διακάκης. Ήταν ο πρόδρομος του δημοτικισμού. Η μόρφωσή του ήταν μικρή, γιατί ήταν από τους λεγόμενους «κολυβοδάσκαλους». Τελείωναν το Ελληνικό σχολείο και η Κρητική Πολιτεία τους διόριζε δασκάλους για να αντιμετωπίσει το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης δασκάλων.
  Στο μάθημά του ο Διακάκης ήταν ο τύπος του δασκάλου με τη βέργα και την εμμονή στην ησυχία.
  «Βαβουρανιά (θόρυβο) ακούω, και η βέργα μου ξυπάται (ξαφνιάζεται).
  Είχε και ένα γάϊδαρο για να κάνει τις επισκέψεις του στη Γεράπετρο όπου είχε πολλούς φίλους, αλλά και για να επιβλέπει την αγροτική του περιουσία. Κάποτε του χάλασε το σωμάρι και το πήγε στο σωμαρά. Όταν ύστερα από λίγο τον ειδοποίησε ο σωμαράς ότι το σωμάρι είναι έτοιμο, ο Διακάκης έστειλε τον υποτακτικό του να του το φέρει.
  -Μωρέ Μανωλιό, άμε στου Βαρδαντώνη να του πεις να σου δώσει το σωμάρι....του Διακάκη.
  Αλλά σαν είχε διανύσει 20 μέτρα του ξαναφωνάζει:
  -Μωρέ Μανωλιό, μη το πεις ετσά. Να του πεις να σου δώσει το σαμάρι του γαϊδάρου του δασκάλου. Αλλά όχι δε πάει καλά. Να του πεις να σου δώσει του δασκάλου του γαϊδάρου το σαμάρι. Στάσου μωρέ, δε μου πάει ούτε ετσά.....
  Έξυσε λίγο το κεφάλι του και ξαναλέει:
  -Άμε να του πεις να σου δώσει το σαμάρι που σούφερε ο Διακάκης και μην ανακατέψεις μήτε γάϊδαρο, μήτε δάσκαλο γιατί μπερδεύουνε την υπόθεση.!!
  Ο Διακάκης ήταν ένας δάσκαλος που άφησε εποχή στο Κάτω Χωριό.
  (Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ανατολική Κρήτη, αρ.φυλ. 50, στις 3-7-1976) 



Νίκος Σαραντάκος-Λόγια του αέρα



Νίκος Σαραντάκος-Λόγια του αέρα

  Εξαιρετική η παρουσίαση του βιβλίου «Λόγια του αέρα» του Νίκου Σαραντάκου απόψε στον Ιανό. Τα «Λόγια του αέρα» είναι τυποποιημένες φράσεις, παροιμίες, γνωμικά κ.λπ. των οποίων ο Σαραντάκος σχολιάζει τη σημασία και αναζητά την προέλευση, όπως π.χ. Από πού προήλθε η έκφραση «περνάει ζωή χαρισάμενη»;
  Θυμήθηκα κι εγώ μια τυποποιημένη φράση, που δεν την διάβασα ποτέ και δεν την άκουσα από άλλον παρά μόνο από τον πατέρα μου, που μου την έλεγε πάρα πολλές φορές αγριεμένος όταν ήμουν μαθητής:  Γυρίζεις όλη μέρα σαν του παπά το σκύλο και δεν διαβάζεις.
  Ποιος είναι αυτός ο παπάς; Δεν ξέρω, και δεν νομίζω ότι θα το μάθω ποτέ. Σίγουρα όμως είχε ένα σκύλο που γύριζε αδέσποτος όλη μέρα στο χωριό, σαν το σκύλο του φίλου μου του Γιάννη του Πούλου πριν του βάλει το λουρί (είχε πάρει στο κατόπιν μια σκύλα και τον έχασε για καμιά βδομάδα).


Wednesday, February 26, 2014

Θεοδόσης Πυλαρινός (επιμ.), Οι μεγάλοι ίσκιοι, μελετήματα για την ποίηση του Γιώργου Γεωργούση



Θεοδόσης Πυλαρινός (επιμ.), Οι μεγάλοι ίσκιοι, μελετήματα για την ποίηση του Γιώργου Γεωργούση, Γαβριηλίδης 2013, σελ. 308

Η παρακάτω βιβλιοκριτική δημοσιεύτηκε στο Λέξημα

15 μελετήματα για τον ποιητή με μια εμπεριστατωμένη εισαγωγή περιλαμβάνει ο τόμος αυτός.

  Δεκαπέντε μελετήματα απαρτίζουν τον τόμο τον οποίο επιμελείται ο Θεοδόσης Πυλαρινός, πάνω στην ποίηση του Γιώργου Γεωργούση. Ο Γεωργούσης, διαβάζουμε στο βιογραφικό του στην ιστοσελίδα του ΕΚΕΒΙ, γεννήθηκε το 1941 στην Aθήνα. Σπούδασε ιατρική στην Aθήνα. Eιδικεύτηκε στην Kαρδιολογία . Ακολούθησαν μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι (1966 - 1969) και στο Λονδίνο (1970-1973). Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής Αθηνών. Στην λογοτεχνία ασχολήθηκε κυρίως με την ποίηση. Δευτερευόντως, με το δοκίμιο και την μετάφραση από διάφορες γλώσσες. Εμφανίστηκε με το πρώτο του ποιητικό βιβλίο «Nυκτιλύκη» (1966). Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων.
  Ποιητής της αμφισβήτησης – και όχι μόνο – γράφει γι’ αυτόν ο Πυλαρινός στην εισαγωγή του.
  «Όμως η «αμφισβήτηση» του Γ. Γεωργούση έχει συμπαντική χροιά και υπαρξιακό – μεταφυσικό βάθος, και δεν ορμάται άμεσα από το δικτατορικό άγος ούτε από τη μεταπολιτευτική ανασφάλεια και τις παγκόσμιες πολυπολιτισμικές ανακατατάξεις, από τα οποία επηρεάστηκε αντιρρητικά η γενιά αυτή» (τη γενιά του ’70, σελ. 8).
  Ο Αλέξης Ζήρας στο μελέτημά του με τίτλο «Η ανάβαση της ποίησης του Γ. Γεωργούση προς τον ενορατικό μυστικισμό» γράφει γι’ αυτόν.
  «Είναι ένας ποιητής ενορατικός, και συνήθως ο ενορατικός λόγος στην ποίηση, όταν δονείται από έναν εσωτερικό ρυθμό, δεν είναι μια κατασκευή, μια τεχνική, που υπάρχουν αποξενωμένες από ένα βίωμα έντασης. Είναι ένα συναίσθημα της ζωής και του κόσμου που, όταν ουσιώνεται σε λόγο και υποστασιοποιείται, παίρνει τη «μορφή» μιας ανάσας, μιας πνοής. Με βαθιές ανάσες λοιπόν θα παρομοίαζα τις διαδοχικές συλλογές των ποιημάτων του Γεωργούση, ανάσες πάντως που δεν ακούγονται πάντοτε στον ίδιο τόνο» (σελ. 43).
  Η Βάσω Οικονομοπούλου ξεκινάει το δικό της μελέτημα που έχει τίτλο «Μόνον κεκαθαρμένος μνήμης τεχνουργείται ο θάνατος. Η τοπιο-γραφία της μνήμης στην ποίηση του Γιώργου Γεωργούση» ως εξής.
  «Η ανάκληση της μνήμης χαρακτηρίζει την ποίηση του Γιώργου Γεωργούση ήδη από την πρώτη ποιητική συλλογή του με τίτλο Νυκτιλύκη (Ίκαρος, 1966). Το ποιητικό εγώ δοκιμάζεται διαρκώς στην απεικόνιση του ατομικού και διακριτού μικρόκοσμου, καθώς διέρχεται τη φάση της ώριμης περισυλλογής και του κρίσιμη απολογισμού. Η αποχώρηση ή η απόσυρση από τα κοινά υποβάλλει το ποιητικό υποκείμενο στη διαδικασία της ανασημασιοδότησης του παρελθόντος: «Καιρός του αναμιμνήσθαι, καιρός του μνημουργείν» (σελ. 237).
  Πιο κάτω γράφει.
  «Η συνεχής επιστροφή, επομένως, στο παρελθόν λειτουργεί θεραπευτικά στο άλγος του ανέφικτου νόστου για τη ζωή που πέρασε, με το ποιητικό εγώ να μετακινείται διαρκώς «από τη βίωση του χρόνου στην αναζήτηση του νοήματος του βιωμένου χρόνου» με τελικό στόχο την αναγκαία παραμυθία» (σελ. 239).
  Θα δώσουμε ένα δείγμα γραφής του Γεωργούση με το ποίημα με το οποίο τελειώνει το μελέτημά της η Βάσω Οικονομοπούλου.
  «Υποθήκη»
Το κλειδί, είπε,
σ’ το ’χω αφήσει πλάι στο άγαλμα.
Τα ποιήματα κάτω απ’ τα παλιά καλοκαίρια
με τις φωνές των τζιτζικιών.
Θυμήσου το, αυτά θα σε προδώσουν.
Αυτή τη μουσική κανείς μη σταματήσει» (σελ. 256).
  Με καίριες επισημάνσεις για τα χαρακτηριστικά της ποίησης του Γ.Γεωργούση μιλούν επίσης στα μελετήματά τους για τον ποιητή οι Δήμητρα Γιωτοπούλου, Ανθούλα Δανιήλ, Βίκτωρ Ιβάνοβιτς, Ευαγγελία Καλεράντε, Βαλεντίνη Καμπατζά, Δημήτρης Καραμβάλης, Γεωργία Μάνιου, Ευγενία Στ. Μαρινάκου, Ζντράβκα Μιχαΐλοβα, Παρμενίων Μπώλος, Γιώργος Μύαρης, Πόλυ Τζωρτζοπούλου και Έλλη Φιλοκύπρου.   
  Σημαντικός ποιητής ο Γ. Γεωργούσης, ευτύχισε να μιλήσουν για την ποίησή του εξαιρετικοί μελετητές, και φαντάζομαι θα ακολουθήσουν ακόμα περισσότεροι.

Μπάμπης Δερμιτζάκης

Xie Yi Hang, Liang ban chun guang, Ανοιξιάτικη υπεραγορά, (谢毅航, 量贩春光)



Xie Yi Hang, Liang ban chun guang, Ανοιξιάτικη υπεραγορά, (谢毅,

贩春) 2014

http://www.52fenxiang.net//html/?4428.html


  Spring discount είναι ο αγγλικός τίτλος, της δεύτερης αυτής ταινίας του Xie (προφέρεται Shie) Yi Hang που βλέπουμε, μετά τη «Lesbian edge». Πρόκειται για μια χαριτωμένη κομεντί που δείχνει την κατάσταση των σημερινών κινέζων νέων, τον αγώνα και την αγωνία τους να πετύχουν στη ζωή τους.
  Το ηλεκτρονικό μαγαζάκι με γυναικεία εσώρουχα του Τζανγκ Τσενγκ δεν πηγαίνει και τόσο καλά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να τον εγκαταλείψει η κοπέλα του. Όμως δεν απελπίστηκε, και δεν άργησε. Ο κολλητός του από τον οποίο ζητάει δανεικά για την επιχείρησή του, επειδή δεν έχει να του δώσει πουλάει το αυτοκίνητό του και του δίνει τα χρήματα. Αυτό κι αν είναι φιλία. Σε λίγο βρίσκει έναν καλό προμηθευτή, του οποίου μια υπάλληλος του συμπαραστέκεται. Μια άλλη κοπέλα που έρχεται σε επαφή μαζί του θα γίνει το κορίτσι του· όμως μόλις στο τέλος της ταινίας, όταν θα ετοιμάζεται να ανοίξει ένα πραγματικό κατάστημα.
  Ο πουριτανισμός των κινέζων δεν με ενόχλησε καθόλου. Κανένα φιλί στο στόμα, όμως πόση τρυφερότητα!!!


Tuesday, February 25, 2014

Χιουμοριστικά κ.ά.



Ανεκδοτάκια ~ Της κρίσης...

Η δουλειά δεν είναι ντροπή, είναι παρελθόν...
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
- Έχεις κάτι να πιούμε;
- Νερό.
- Κάτι πιο σκληρό;
- Παγάκια.
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
- Πόσο χρονών είσαι;
- 24.
- Α, στο άνθος της ανεργίας σου.
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
- Αδερφέ, πόσο το έχεις το σάντουιτς;;
- 2 $.
- Και τι βάζεις μέσα;;
- Ό,τι θες.
- Ωραία βάλε 5 σουβλάκια, 2 σαλάτες και μια μπύρα...
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
Ευτυχώς τελικά μόνο 18 ευρώ κοινόχρηστα είχα...
Χαλάλι η πνευμονία.
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
- Τί δουλειά κάνεις;
- Είμαι ερευνητής.
- Και τι ψάχνεις;
- Δουλειά.
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
- Αφεντικό, πότε θα πάρουμε άδεια;;;
- Αχαχαχαχαχαχαχα, καλό!!! Το άλλο με το πότε θα πληρωθείτε το ξέρεις;;;
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
- Σήμερα έχει γενέθλια το ΠΑΣΟΚ!!
- Πόσα έκλεισε;
- ΠΟΛΛΑ!!!! Σπίτια, μαγαζιά, επιχειρήσεις...
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
Επίσης βρήκα φοβερή ταξιδιωτική προσφορά...
Βερμούδες με 10 ευρώ... !!!
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
- Αφεντικό, φέτος θα πάρουμε άδεια;;
- Βλέπεις εκείνα τα κουτιά;
- Ναι..
- Ε, άδεια είναι.. πάρτα όλα!!
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
Μου χτύπησε κάποιος την πόρτα και μου ζήτησε μία μικρή δωρεά για το
κολυμβητήριο της πόλης. Του έδωσα ένα ποτήρι νερό...
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
Επιτέλους! Φέτος θα πάω διακοπές 9 με 15.
Ξέρετε κανένα καλό μέρος για αυτές τις έξι ώρες;
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
Με μισθό σαν χαρτζιλίκι, θα αποκαλούμε το αφεντικό "πατέρα" σε λίγο.
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
- Από που θα πάρετε φέτος μολύβια για τα παιδιά;
- Από την είσοδο των ΙΚΕΑ...
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
- Τί κάνουν τα παιδιά σου;
- Ο ένας δικηγόρος, η άλλη δασκάλα κι ο μικρός, κλέφτης.
- Και τον κρατάς σπίτι;
- Μόνον αυτός φέρνει λεφτά. Οι άλλοι είναι άνεργοι...
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
Με πήραν απ' τη Hellas Online. Τους είπα: "Ευχαριστώ, κλέβω Conn-X απ'
τον γείτονα, δεν αλλάζω εταιρεία"...
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~
- Συγγνώμη αφεντικό, αλλά μου χρωστάς 5 μήνες.
- Δεκτή η συγγνώμη.
~~~~~~~~~~@~~~~~~~~~~

-τι σχολή έχεις τελειώσει;
-marketing
-και με τι ασχολείσαι;
-suvlaki construction manager (τυλιχτής πιτόγυρου)
--------
Έβαλα πλυντήριο και εκεί που κάθομαι αραχτός στον καναπέ, το βλέπω να χτυπιέται να κάνει θόρυβο και να περνάει από δίπλα μου... Και λέω τι γίνεται ρε μάγκα μου....Θα τα απλώσει κιόλας???
--------
Έστρωσα χτες σατέν σεντόνια.....
Έβαλα σατέν πυτζάμες και έπεσα για ύπνο.....
Ξύπνησα σήμερα 5 χλμ νοτιοανατολικά!
--------
Αν δε φύγει σύντομα το γκομενάκι από δίπλα μου με βλέπω να πηγαίνω από ανακοπή ρουφήγματος κοιλιάς...
--------
Το πρώτο τάμπλετ της ιστορίας ήταν χαλαρά το Καρέλια κασετίνα.
Έγραφες από διευθύνσεις και τηλέφωνα έως και σχεδιάγραμμα οικοδομής!
--------
Όταν λέει ένας άντρας "θα το φτιάξω", εμπιστέψου τον. Θα το φτιάξει. Δεν είναι ανάγκη να του το θυμίζεις κάθε μήνα...!!
--------
Έτσι όπως οδηγούν πλέον στα λεωφορεία, κατά την αποβίβασή μας θα έπρεπε να μας δίνουν και δίπλωμα pole dancing.
--------
Το σωστό ζεϊμπέκικο χορεύεται προσπαθώντας να βγεις από θάλασσα που έχει κάτω πέτρες.
--------
Άμα αργήσει και άλλο ο τύπος στο ΑΤΜ θα πάω να τον ρωτήσω σε ποια πίστα είναι.
--------
Έντονος ο ερωτισμός στην ατμόσφαιρα. Ήδη ένας ταρίφας με έναν πεζό δίνουν υποσχέσεις για συνευρέσεις με συμμετοχή των μανάδων τους.
--------
Τρίτη μέρα δίαιτας και άρχισα να ρουφάω τα σουσάμια μέσα απ 'το πληκτρολόγιο
--------
Περνάω από το ντουλάπι και ακούω την μερέντα να τραγουδάει....
Έεεεελα να με τελειώσεις....μόοοονο εσύ μπορείς...
--------
Ώρες - ώρες με πιάνει μια τρέλα... Τις υπόλοιπες παίρνω τα χάπια μου...
--------

Ο λευκός καρχαρίας, ο αφρικανικός βούβαλος και η γκόμενα που περιμένει να αδιαθετήσει είναι, λένε, τα πιο θανατηφόρα ζώα στον κόσμο.
--------
Η ξανθιά μαθαίνει γκολφ άλλα δεν μπορεί να μάθει με τίποτα.
- Δεν το πιάνετε σωστά το μπαστούνι. Σκεφτείτε ότι είναι το πέος του άντρα σας, της λέει ο δάσκαλος.
Οπότε η ξανθιά χτυπάει το μπαλάκι που πάει στα 180 μέτρα κατ' ευθείαν στην τρύπα , με την πρώτη. Ενθουσιασμένος ο δάσκαλος της λέει :
- Μπράβο, πολύ ωραία. Τώρα βγάλτε το μπαστούνι από το στόμα και ας δοκιμάσουμε με τα χέρια ...
--------
Όταν βαριέμαι, παίρνω τηλέφωνο τη Χρυσή Αυγή και ζητάω δουλειά με σπαστά ελληνικά..
--------
Καταστροφή λέγεται το φτέρνισμα την ώρα που κατουράς.....
Αρχή φόρμας
Τέλος φόρμας