Fereydoun Rahnema, Pesar-e Iran az Madarash Bikhabar Ast (1976)
Iran's Son is Unaware of his Mother from 1973.
To ανάρτησα στο facebook, μετά σκέφτηκα να το αναρτήσω και στο blog, που μέχρι να κάνω την ανάρτηση για τον Μόμπυ Ντικ θα περάσει καιρός.
Την είδα απόψε, εξαιρετική. Ένας νεαρός σκηνοθετεί ένα έργο που τοποθετείται στην εποχή των Πάρθων, που κατάλυσαν το κράτος των Σελευκιδών. Γίνεται συχνή αναφορά στους Έλληνες και στη δημοκρατία τους. Γυρισμένη το 1973 έχει ως άμεσο στόχο την απολυταρχία του Σάχη. Έχοντας υπόψη μου και το "Yazgerd" του Bahman Beizai, μπορώ να πω ότι οι Πέρσες έχουν εμμονή με την ιστορία τους. Ο Fereydoun Rahnema φαίνεται να πιστεύει ότι η κακοδαιμονία της Περσίας οφείλεται στην επί αιώνες αυταρχική διακυβέρνησή της. To Yazgerd αναφέρεται στον τελευταίο σασσανίδη αυτοκράτορα, πριν την έλευση των αράβων, που το έσκασε από τη μάχη και τον σκότωσε ένας μυλωνάς. Αυτά πριν την επανάσταση. Γιατί μετά, με το θεοκρατικό ισλαμικό καθεστώς, καθώς το ισλάμ υπήρξε εισαγωγή των αράβων, το παρελθόν μάλλον δεν απασχολεί. Η ιστορία που ενδιαφέρει είναι αυτή μετά την αραβική κατάκτηση. Για να πω την αλήθεια, δεν θυμάμαι να είδα κανένα έργο με ιστορικό θέμα.
Ξέχασα. Κοιτάξτε στον περσικό τίτλο το ast που μεταφράζεται "είναι". Δεν είναι το αρχαιοελληνικό εστί; Όσο για το madar, μητέρα, το έχω ακούσει πολλές φορές σε διάφορα ιρανικά έργα. Ινδοευρωπαίοι είπαμε.
No comments:
Post a Comment