Friday, January 31, 2020

Fan Jianhui, Who is undercover, (王牌, 2014)


Fan Jianhui, Who is undercover, (, 2014)


  Είπα ότι θα την δω, και την είδα.
  Ο λόγος;
  Ίδιος αγγλικός τίτλος και ίδια χρονιά κυκλοφορίας στις αίθουσες με την ταινία για τον Zhou Enlai.
  Δεν ήταν τόσο η δυσκολία που πολλές λέξεις δεν τις ήξερα στους υπότιτλους, όσο το ότι ήταν ένα φιλμ κατασκοπίας, πράγμα που μου δημιούργησε αμφιβολίες αν κατάλαβα καλά κάποια πράγματα. Αν ήταν ένα ρομάντζο ή μια πολεμική ταινία νομίζω θα μου ξέφευγαν ελάχιστα πράγματα.
  Όμως να πούμε δυο λόγια για την υπόθεση.
  Wang pai, ο Άσσος, είναι ο κινέζικος τίτλος. Ο Άσσος είναι το «μυστικό» όνομα του μέλους του ΚΚΚ που βρίσκεται στην παρανομία.
  Το 1934, οι μυστικές υπηρεσίες του Kuomintang (国民党, Guo Min Dang, Εθνικιστικό Κόμμα) συγκεντρώνουν γυναίκες υπόπτους σε μια στρατιωτική βάση και τις βασανίζουν για να βρουν ποιος είναι ο μυστικός πράκτορας των κομμουνιστών που κρύβεται ανάμεσά τους.
  Μέχρι τη μέση της ταινίας η αφήγηση είναι, όπως θα λέγαμε στην πεζογραφία, τριτοπρόσωπη. Στη συνέχεια γίνεται πρωτοπρόσωπη. Η κεντρική ηρωίδα, που βασανίστηκε άγρια για να ομολογήσει ποιος κρύβεται πίσω από το ψευδώνυμο «Άσσος», μετά από 19 χρόνια, το 1953, καλείται σε κάποια υπηρεσία στη Σανγκάη να αφηγηθεί την ιστορία της. Ζει μια φτωχική ζωή, όπως και μια άλλη γυναίκα κρατούμενη ανάμεσά τους που θα την δούμε λίγο αργότερα. Έτσι στο εξής η κάμερα θα εναλλάσσει σκηνές από το παρελθόν και το παρόν.
  Ναι, δεν έζησαν όλες τη δυστυχισμένη ζωή που έζησαν αυτές. Μια έγινε υψηλόβαθμο κομματικό στέλεχος. Την προσπερνάει, δεν την αναγνωρίζει. Αυτή δεν της μιλάει.
  Οι σκηνές με τα βασανιστήρια ήταν σαν horror, δεν άντεχα να τις βλέπω.
  Η σκηνή όπου η κοπέλα βασανίζεται ενώ ένας της μυστικής υπηρεσίας παρακολουθεί είναι συγκλονιστική. Είναι undercover, και αυτή είναι η κοπέλα του. Δεν αντέχει, τραβάει το πιστόλι του να πυροβολήσει τον βασανιστή όμως αυτός τον προλαβαίνει. Στο δεύτερο μέρος θα τη δούμε να επισκέπτεται τον τάφο του με τον ανηψιό του.
  Τελικά ποιος ήταν ο Άσσος; Ρωτάει η άλλη γυναίκα τον επικεφαλής του τμήματος της Σαγκάης, τον οποίο βέβαια είχαμε δει πολλές φορές σε προηγούμενες σκηνές.
  Μήπως ήταν όλες τους; (κάθε μια ομολογούσε ότι αυτή ήταν ο Άσσος, για να γλιτώσουν επί τέλους τα βασανιστήρια, όμως ο βασανιστής δεν τις πίστευε). Δεν πρέπει να αποκαλυφθεί ποτέ, της απαντάει αυτός.
  Εμείς είχαμε δει έναν undercover, που πληγώθηκε σε μια συμπλοκή, να ομολογεί στον σύντροφό του που τον μετέφερε ότι αυτός είναι ο Άσσος. Σχηματίζει το αρχικό ιδεόγραμμα με τα δάχτυλά του. Εύκολο: .
  Και πάλι μια συγκλονιστική σκηνή.
  Βαθιά πληγωμένος, θα πεθάνει οπωσδήποτε υποφέροντας, καμιά ελπίδα για νοσοκομείο καθώς βρίσκονται στην παρανομία, τον παρακαλεί να τον αποτελειώσει. Αυτός τον στραγγαλίζει με το πρόσωπό του να συσπάται από την οδύνη ενώ δάκρυα τρέχουν από τα μάτια του.
  Αν βρω αγγλικούς υπότιτλους θα την ξαναδώ, μου άρεσε πάρα πολύ.
  Τελικά μπορώ να δω κουτσά στραβά μια κινέζικη ταινία διαβάζοντας τους κινέζικους υπότιτλους, που πάντα υπάρχουν. Με μια γιαπωνέζικη δεν έχω πρόβλημα, όλες έχουν αγγλικούς υπότιτλους. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζω είναι με τις ιρανικές ταινίες. Έχω αρκετές χωρίς υπότιτλους, οπότε είναι αδύνατο να τις δω. Βέβαια οι ταινίες των κορυφαίων σκηνοθετών, όπως π.χ. του Κιαροστάμι, είναι όλες τους με υπότιτλους, ευτυχώς.  


No comments:

Post a Comment