Sunday, March 1, 2020

Wim Wenders, Paris, Texas (1984)




  Νομίζω ότι το «Παρίσι, Τέξας» και τα «Φτερά του έρωτα» θεωρούνται οι καλύτερες ταινίες του Wenders, αυτές που αρέσουν περισσότερο. Και βέβαια την είχα ξαναδεί, πριν χρόνια όμως, νομίζω δυο φορές.
  Ξανά δυστυχισμένες υπάρξεις μας δίνει ο Βέντερς. Ο Τράβις, έχοντας εγκαταλείψει γυναίκα και παιδί μετά από απανωτές εκρήξεις ζήλειας, τριγυρνάει άσκοπα σαν κατατονικός. Όταν καταλήγει, μετά από τέσσερα χρόνια που δεν είχε δώσει σημεία ζωής, σε ένα νοσοκομείο, θα ειδοποιηθεί ο αδελφός του που θα πάει να τον παραλάβει. Όμως έχει δώσει άραγε τον όρκο της σιωπής που δίνουν κάποιοι καλόγεροι, ή όντως δεν μπορεί να μιλήσει; Ο αδελφός του δεν μπορεί να του αποσπάσει λέξη. Όμως κάποια στιγμή σπάει η αντίστασή του, μιλάει, και αρχίζει σιγά σιγά να προσαρμόζεται, ανακτώντας τον παλιό εαυτό του. Ο οκτάχρονος γιος του, του οποίου την ανατροφή είχαν αναλάβει ο αδελφός του με τη γυναίκα του, αποτέλεσε τον καταλυτικό παράγοντα.
  Το κυρίαρχο θέμα στην ταινία είναι η γονεϊκή και η υιική αγάπη. Παρά τις αρχικές αντιστάσεις του γιου, ήταν άλλωστε πολύ μικρός όταν έφυγε ο πατέρας του, θα δούμε σιγά σιγά να αναπτύσσεται ένας πολύ στενός δεσμός ανάμεσά τους. Τι μένει τώρα; Να βρούνε τη μητέρα του.
  Από ένα στοιχείο που του έδωσε η νύφη του τρέχουν να την ψάξουν στο Χιούστον. Ο Τράβις θα τη βρει. Τι δουλειά κάνει; Την αντίστοιχη που κάνουν τα σημερινά cam-girls. Πίσω από μια τζαμαρία μονής όψης η γυναίκα μιλάει με τον άντρα, ικανοποιώντας τις επιθυμίες του.
  Δεν θα μας δείξει τέτοιες σκηνές ο Βέντερς. Ο Τράβις θα διακόψει απότομα τη συνομιλία τους, όμως τη δεύτερη φορά που θα πάει θα αρχίσουν οι εξομολογήσεις. Είναι από τις πιο μεγάλες σε διάρκεια και πιο δυνατές σκηνές της ταινίας.
  Ο γιος τους την περιμένει στο τάδε δωμάτιο του τάδε ξενοδοχείου. Όχι, ο ίδιος δεν θα είναι εκεί. Η επανασυγκόλληση, παρά τον έρωτα που εκφράζουν και οι δυο, ο ένας για τον άλλο, δεν είναι πια δυνατή. Η δουλειά της γυναίκας; Οι τύψεις;
  Η επόμενη δυνατή σκηνή είναι η συνάντηση μητέρας και γιου, η πιο συγκινητική στιγμή της ταινίας.
  Εξαιρετικοί όλοι οι ηθοποιοί υποκριτικά, με την Ναστάζια Κίνσκι επί πλέον πανέμορφη στα εικοσιτρία της χρόνια.  

No comments:

Post a Comment