Luis Malle, Η κουκλίτσα της Νέας Ορλεάνης (Pretty baby, 1978)
Κορυφαίος
σκηνοθέτης ο Λουί Μαλ, έχω δει τουλάχιστον τρεις ταινίες του, όμως δεν έχω
γράψει για καμμιά. Το «Όμορφο μωρό» είχε προκαλέσει σκάνδαλο όταν προβλήθηκε,
με τη δωδεκάχρονη Μπρουκ Σιλντς στο ρόλο μιας δωδεκάχρονης πόρνης. Δεν την είχα
δει την ταινία, και αποφάσισα τώρα να τη δω.
Είναι ιστορική ταινία (όπως λέμε «ιστορικό μυθιστόρημα») με τη δράση να
διαδραματίζεται στη Νέα Ορλεάνη το 1919. Η μητέρα της η Σούζαν Σάραντον είναι
πόρνη, και δεν βλέπει την ώρα να γίνει και αυτή. Στο μεταξύ θα εμφανίζεται
καθημερινά στο πορνείο ο Κιθ Καραντάιν, φωτογράφος, για να φωτογραφίζει τις
πόρνες σε καλλιτεχνικές φωτογραφίες. Ξέρουμε ότι θα παιχτεί κάτι ανάμεσα σ’
αυτόν και στην Μπρουκ Σιλντς. Δυο φορές την ακούμε να του απαγγέλλει ένα όμορφο ποιηματάκι: «I love you once,
I love you twice, I love you more, than beans and rice».
-Δεν
μου ξεφεύγεις εμένα, είμαι γριά πουτάνα εγώ (αυτό του το είπε με άλλα λόγια η ματρόνα
του σπιτιού), είσαι ερωτευμένος μαζί της.
Η
μητέρα της έκανε την τύχη της. Βρήκε κάποιον που την ερωτεύτηκε και την
παντρεύτηκε. Η κόρη της δεν ήθελε να πάει μαζί της, ήθελε να μείνει στο πορνείο
και να ακολουθήσει το επάγγελμά της, θεληματικά αυτή και όχι σαν την Βερόνικα
στην «Επικίνδυνη
ομορφιά», που η δική της μητέρα την πίεσε να
γίνει εταίρα.
Θα δούμε να βγάζουν σε δημοπρασία την παρθενιά της, ένα επεισόδιο που
μου θύμισε ανάλογο επεισόδιο από τις «Αναμνήσεις μιας γκέισας» του Arthur Golden.
Γυρίστηκε και ταινία αργότερα, όμως δεν την είδα.
Και η συνέχεια.
Όταν εισπράττει ένα γερό μπερντάχι για κάποια απειθαρχία της στο πορνείο
σηκώνεται και φεύγει και βρίσκει τον Καραντάιν. Θα μείνει μαζί του.
Θέλει
να τη φωτογραφίσει σαν τη «Γυμνή μάγια» του Γκόγια (φαντάζομαι είναι η σκηνή
που σκανδάλισε περισσότερο). Της κάνει παρατήρηση γιατί δεν έμεινε ακίνητη ένα
δευτερόλεπτο. Αυτή τσατισμένη καταστρέφει κάποια πανάκριβα υγρά για τις
φωτογραφίες του. Αυτός, εξοργισμένος, θα την πετάξει γυμνή έξω από την πόρτα.
Αυτή κτυπάει, ικετεύει…
Ακολουθεί αφηγηματικό κενό.
Τη βλέπουμε να επιστρέφει στο πορνείο, που είναι περικυκλωμένο από
διαμαρτυρόμενους (κυριολεκτικά) πουριτανούς.
Πήγα να κάνω λογοπαίγνιο, το επιβεβαίωσα στο διαδίκτυο, οι πουριτανοί
(καθαροί) ήταν άγγλοι προτεστάντες (διαμαρτυρόμενοι) που ήθελαν να αναμορφώσουν
την εκκλησία.
Το πορνείο, που τώρα πια μένει ανοικτό και το καλοκαίρι λόγω της
ναυτικής βάσης που φτιάχτηκε στην πόλη λόγω του πολέμου (κορίτσια, ο στόλος),
αντιμετωπίζει την κατακραυγή των πουριτανών κατοίκων της πόλης με αποτέλεσμα να
κλείσει. Ο Καραντάιν έρχεται και την βρίσκει ενώ φεύγουν λέγοντάς της ότι θέλει
να παντρευτούν.
Παντρεύονται.
Όμως η μητέρα της την αναζητεί. Κάποτε την βρίσκει.
-Ήλθα
να πάρω την κόρη μου.
-Μα
είναι γυναίκα μου.
-Άκυρος
ο γάμος, έπρεπε να έχει τη συγκατάθεσή μου.
-Δεν
μπορώ να ζήσω χωρίς αυτή.
-Θα
τη βάλουμε σε σχολείο, λέει ο πατριός της.
-Δεν
μπορείς να έλθεις μαζί μας; τον ρωτάει η Μπρουκ Σιλντς. Δεν απαντάει. Καταλαβαίνει.
Πηγαίνει στη μητέρα της.
Στο τελευταίο πλάνο τη βλέπουμε να κοιτάζει συνοφρυωμένη τον πατριό της
που φωτογραφίζει, προφανώς νοσταλγώντας τον φωτογράφο της.
Μου άρεσε το παίξιμο της Μπρουκ Σιλντς (Έχασε την παρθενιά της στα
εικοσιδύο της, διαβάζω τώρα με έκπληξη στη βικιπαίδια. -Θα την είχα χάσει
νωρίτερα, λέει, αν είχα καλύτερη αυτοεικόνα), όμως δεν είδα να κάνει εξαιρετική
καριέρα. Πολύ κρίμα.
No comments:
Post a Comment