Saturday, September 26, 2009

Ελένη Κονδύλη, Λάθος τρένο

Ελένη Κονδύλη, Λάθος τρένο, Αθήνα 2006, Ελληνικά Γράμματα.

H παρακάτω βιβλιοκριτική δημοσιεύτηκε στο Λέξημα

Η Ελένη Κονδύλη, καθηγήτρια Αραβολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, μεταφράστρια του μεγάλου Άραβα ποιητή Άδωνη (κυκλοφορούν ποιήματά του σε δίγλωσση έκδοση από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα), αποφάσισε να εκδώσει και τα δικά της ποιητικά πονήματα.
Τα ποιήματά της είναι γεμάτα υπαρξιακή αγωνία, και το πρώτο πρόσωπο, σε ενεστώτα ή αόριστο, κυριαρχεί στα ρήματά της. Οι τίτλοι κάποιων ποιημάτων είναι χαρακτηριστικοί: Δεν πέθανα, Δε θέλω το κενό, Πεινάω, θέλω κι άλλο, Δεν έχω χώμα, τα τέσσερα πρώτα της συλλογής.
Υπάρχει κι ένας αποδέκτης, και γι αυτό το δεύτερο ενικό κυριαρχεί σε συχνότητα: Μη βλέπεις, Χαμήλωσε τη μουσική, Άντε, Έλα και γύρε. Είναι ο ίδιος με διάφορα πρόσωπα, ή διαφορετικός;
Σε ρητορεύω θάνατε, και σ’ ακουμπάω με λέξεις.
Επάνω στον καθρέπτη μου χάνω το πρόσωπό μου.
Όχι, δεν γράφει σαν το Σολωμό στον ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο του δημοτικού τραγουδιού. Όμως ο δεκαπεντασύλλαβος βρίσκεται στο αίμα των ποιητών μας, και, πιστεύω ασυνείδητα, εισβάλει μέσα στον ανομοιοκατάληκτο στίχο της σύγχρονης ποίησης. Μου έχει γίνει συνήθεια να ανιχνεύω τέτοιους δεκαπεντασύλλαβους, και όχι μόνο στην ποίηση, αλλά και σε πεζά κείμενα. Στη συλλογή αυτή της Ελένης Κονδύλη μέτρησα συνολικά 14 ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους.
Με το δεύτερό της ποίημα, το «Δε θέλω το κενό», ξορκίζει το «τίποτα», το οποίο στοιχειώνει κυρίως το «Σωπαίνει πάλι», εμφανιζόμενο τέσσερις φορές. Το «τίποτα» κατατρύχει και τη σκέψη των υπαρξιστών και κυρίως του Σάρτρ, ενώ ο «τρόμος του κενού» (horror vacui), δεν αφορά μόνο ή κυρίως τη φυσική, αλλά και τη φιλοσοφία. Το υπαρξιακό κενό είναι όντως φοβερό.
Καμιά φορά η Κονδύλη ξεχνάει τον εαυτό της και τον αποδέκτη της και ρίχνει ματιές στο εξωτερικό περιβάλλον:
Απλώνει ο ουρανός, απλώνει. Ο φόβος σήμερα έχει λαγάσει. Ένα χρώμα. Δεν άκουσα τίποτα, αλλά σε είδα, καθώς στεκόσουν στα όνειρά σου μπροστά με περισυλλογή.
Ανάμεσα στο παγκάκι και την πολυθρόνα του ακαδημαϊκού, τη διαπλοκή του συνδικαλιστή και το μόχθο ενός ανθρωπιστή, ανάμεσα σ’ όλα, περνάς σαν παιδί.
Είμαι κι εγώ κάπου κοντά.
Κι ας μιλώ άλλη γλώσσα, κι ας ακουμπώ άλλες φυλακές.
Μιλάει για μια από τις «Ρωσίδες».
Αν και ολιγογράφος, η Ελένη Κονδύλη είναι μια πολλά υποσχόμενη ποιήτρια.

Μπάμπης Δερμιτζάκης

4 comments:

  1. α ρε μπάμπη!
    α ρε μπάμπη!
    μόνο τα καλά σκέφτεσαι για τους άλλους, κι αντί το υπουργείο παιδείας να βάζει ανθρώπους να σκέφτονται την καλοσύνη με την οποία διαθέτεις τις γνώσεις σου, ψάχνουν να βρούνε πώς θα απωθήσουν τις δυνατότητές σου μακριά απ' τα παιδιά...
    αυτό βρήκα να πω, βλέποντας τ' όνομά μου εδώ μέσα!
    ευχαριστώ, και έτσι και καλύτερα να μου τα ψάλλεις και για το επόμενο...
    ο θεός να το φέρει....
    κι
    όλο
    βλακείες θα γράφω
    αλλά εσείς θα μ' αγαπάτε γιατί με συνηθίσατε μάλλον!

    ReplyDelete
  2. Άντε, μην είσαι μετριόφρων, πότε με το καλό το επόμενο;

    ReplyDelete
  3. τι σύμπτωση! χτες ξανάπιασα να διαβάζω το λάθος τρένο. το έδειχνα σε μια φίλη και ξαναδιαβάζοντας κάποια αποσπάσματα ξαναχώθηκα μέσα. τι σύμτωση!

    ReplyDelete
  4. Εμένα οι συμπτώσεις με καταδιώκουν. Ο Άρθουρ Καίσλερ έγραψε ένα βιβλίο με τίτλο "Οι ρίζες της σύμπτωσης". Έγραψα κι εγώ ένα αυτοβιογραφικό κείμενο με τον ίδιο τίτλο, γιατί περιείχε τόσες πολλές συμπτώσεις, ακόμη και την ώρα της γραφής του. Σ' ευχαριστώ για το σχόλιο.

    ReplyDelete