Του τάφου, 4η
ιστορία, Καλημέρα
Ο
χτίστης δεν ήταν ο ίδιος με αυτόν της πρώτης ιστορίας, και η ιστορία που θα
αφηγηθούμε τώρα δεν έγινε στην Επισκοπή με την οποία το χωριό μου έχει κοινό
νεκροταφείο, αλλά σε κάποιο πιο μακρινό χωριό, τις Μάλλες. Μου τη διηγήθηκε ο
Κωστής ο Κοντοπόδης, από τους Μεσελέρους.
Με
τον Κωστή γνωριστήκαμε στο στρατό και γίναμε φίλοι. Πριν απολυθώ μαθαίνω ότι
παντρεύτηκε την ξαδέλφη μου την Πόπη τη Βενετσανάκη, από το Κεντρί. Έτσι η
φιλία έγινε και συγγένεια. Ένα βράδυ στη βεράντα του σπιτιού του, με καλή παρέα
και πολύ ρακή, άκουσα μερικές από τις ιστορίες που θα αφηγηθώ.
Ο
χτίστης λοιπόν αυτός ήταν ειδικός να φτιάχνει τάφους, και έτσι συχνά δούλευε
στο νεκροταφείο του χωριού. Είχε όμως ένα συνήθειο: κάθε φορά που πήγαινε στο
νεκροταφείο καλημέριζε τους νεκρούς. Με το που άνοιγε την πόρτα έλεγε «καλημέρα».
Δεν περίμενε βέβαια να πάρει απάντηση, οι νεκροί δεν μιλούν.
Γιατί το έκανε αυτό;
Αυτοί
που αφηγούνται προφορικά τέτοιου είδους ιστορίες δεν λεπτολογούν καταστάσεις,
μένουν στα γεγονότα. Μόνο ένας συγγραφέας, στην γραπτή επαναδιήγηση, μπορεί να
κάνει διάφορες εικασίες.
Αποκλείω να το έκανε για να ειρωνευτεί τους νεκρούς. Τους νεκρούς παλιά
τους λάτρευαν, και στην Κίνα και στην Ιαπωνία υπάρχει ακόμη η λατρεία των
προγόνων. Και εμείς έχουμε μια γιορτή «Των ψυχών», το λεγόμενο «Ψυχοσάββατο», που
τιμούμε τη μνήμη τους. Μάλιστα στη Ρωσία, στους ομογενείς, ρωσσοπόντιους και
πολιτικούς πρόσφυγες, υπάρχει η συνήθεια, νομίζω μετά την μεγαλοβδομάδα, να
επισκέπτονται τα νεκροταφεία και να τρώνε και να πίνουνε πάνω στις ταφόπλακες,
για να δείξουν στους πεθαμένους ότι δεν τους έχουν ξεχάσει. Το έζησα αυτό ένα
Πάσχα στο χωριό μου, από κάποιους επαναπατρισθέντες και μετανάστες. Δεν ξέρω
όμως αν επαναλήφθηκε και πόσες φορές. (Διαβάζω
και στο βιβλίο του Μαξί Γκόρκι «Στα ξένα χέρια»: «Τα βράδια, τις γιορτές, όλη η
γειτονιά έβγαινε στο δρόμο, τα παλικάρια και οι κοπέλες τραβάγανε στο
νεκροταφείο και στήναν το χορό…». Δεν ξέρω πια ψυχολογική ανάγκη τους οδηγεί να
στήνουν γλέντι εκεί που εμείς οι έλληνες ούτε που θα το διανοούμασταν).
Να
συνάντησε άραγε κάποιον χωριανό στο νεκροταφείο την πρώτη μέρα που πήγε, να τον
χαιρέτησε, και από τότε να του έμεινε η συνήθεια να λέει «καλημέρα»; Δεν το
θεωρώ πολύ πιθανό.
Η
πιο λογική εξήγηση που μπορώ να δώσω είναι ότι με αυτό τον χαιρετισμό
εκφραζόταν ένα υποσυνείδητο αίσθημα χαράς: να, εγώ εξακολουθώ να είμαι
ζωντανός, δεν είχα την ατυχία τη δικιά σας να εγκαταλείψω τον μάταιο τούτο
κόσμο που, εδώ που τα λέμε, δεν είναι και τόσο μάταιος. Εγώ σας χαιρετώ, όμως
εσείς κακόμοιροι δεν μπορείτε να μου ανταποδώσετε τον χαιρετισμό.
Εκείνη τη μοιραία μέρα ανοίγει την πόρτα του νεκροταφείου, μπαίνει μέσα,
και κατά το συνήθειό του καλημερίζει τους πεθαμένους.
-Καλημέρα.
-Καλημέρα παιδί μου, του απηλογάται μια γυναικεία φωνή.
Αυτός, με το που ακούει το «καλημέρα», παγώνει. Ήταν κάτι που δεν το
περίμενε. Παρατάει έντρομος τα εργαλεία και ο που φύγει φύγει.
Φτάνει στο καφενείο του χωριού κατάχλωμος. –Βρε Γιώργη, τι σου
συμβαίνει…
Το
και το, τους εξιστορεί τι έγινε.
-
Βρε Γιώργη, σίγουρα φαντάχτηκες, του λέει ο Γιάννης ο Καλούδης. Είναι δυνατόν
να μιλούν οι πεθαμένοι;
-Αυτό σκέφτηκα κι εγώ, δεν μπορούν να μιλούν οι πεθαμένοι. Φαίνεται όμως
ότι κάποιος από αυτούς μπορεί, και μου ανταπόδωσε την καλημέρα. Λέτε να είναι η
Μαρία η κουτσή, που την θάψαμε πριν ένα μήνα; Από τότε είναι η πρώτη φορά που
πηγαίνω στο νεκροταφείο.
-Άσε τις βλακείες Γιώργη, εγώ λέω πώς φαντάχτηκες, επιμένει αυτός. Αν
ήταν νύχτα, θα ’λεγα πώς ήσουν πιωμένος, αλλά πρωί πρωί…
-Εγώ πάλι λέω να πάμε να δούμε τι συμβαίνει. Είμαστε καμπόσοι, έναν
πεθαμένο θα φοβηθούμε; προτείνει ένας άλλος.
Μια
και δυο πηγαίνουν στο νεκροταφείο. Δεν χρειάστηκε να ανοίξουν την πόρτα, ο
Γιώργης στο φευγιό του την είχε αφήσει ορθάνοιχτη. Μπαίνουν μέσα, και οι άλλοι
του κάνουν νόημα να πει «καλημέρα». Τώρα που είχε όλη την παρέα για
συμπαράσταση, ένιωθε να φοβάται λιγότερο.
-Καλημέρα, λέει πάλι με φωνή που προσπαθούσε να την κάνει όσο γίνεται
πιο σταθερή.
-Καλημέρα παιδί μου, του απαντάει η ίδια φωνή που τον καλημέρισε και
πριν.
Όχι, αυτή δεν ήταν φωνή πεθαμένου, ήταν φωνή ζωντανού. Και δεν βγήκε
μέσα από το νεκροταφείο, αλλά πίσω από τον απέναντι μαντρότοιχο. Προχωρούν όλοι
μαζί, φτάνουν στο μαντρότοιχο, ανασηκώνονται στις μύτες των ποδιών τους και
κοιτάζουν.
Πίσω ήταν ένα λιοχώραφο που είχε μείνει
αζευγάριστο. Ήταν γεμάτο χόρτα, και η Κατίνα η Δαμανάκη, θεία του Γιώργη, είχε
φέρει την κατσίκα της να την βοσκίσει. Άκουσε τη φωνή του ανιψιού της να την
καλημερίζει, και τον καλημέρισε κι αυτή.
Μπορούμε να βγάλουμε ένα δίδαγμα από αυτή την ιστορία;
Αυτή τη φορά ήταν η θεία η Κατίνα, όμως την άλλη φορά μπορεί να είναι
κάποιος πεθαμένος. Καλό είναι λοιπόν να μην τα βάζουμε με τους νεκρούς, να μην
τους προκαλούμε. Κάτι ήξεραν οι παλιοί, οι πολύ παλιοί, που τους φοβόντουσαν,
και γι’ αυτό πάντα τους κοντοκρατούσαν με προσφορές. Εμείς βέβαια δεν τους φοβόμαστε,
με τις προσφορές και τα μνημόσυνα θέλουμε να τιμήσουμε τη μνήμη τους. Όμως
καλού κακού… δεν ξέρεις καμιά φορά τι γίνεται.
7 comments:
Κύριε Δερμιτζάκη
εάν ο χρόνος σας και η διάθεση σας το επιτρέπει, αξιολογείστε και ασκείστε κριτική στα κείμενα που υπάρχουν αναρτησμένα εδώ:
http://polgt.pblogs.gr/
Έχω πολύ μεγάλη ανάγκη την οπτική, αντίληψη, διάκριση, αίσθηση και κριτική σας, για την προοδευτική μου συνέχεια.
Αν χρειαστεί κάνετε χρήση ηλεκτρονικό ταχυδρομείο:
polgt@msn.com
Ή κάνετε την κριτική σας σε όσα κείμενα επιλέξετε πως χρήζουν προσοχής, στον χώρο των σχολίων αμέσως μετά και κάτω από κάθε κείμενο.
Θα σας είμουν ιδιαίτερα ευγνώμων εάν με βοηθούσατε να δω με άλλην οπτική και αισθητική τα κείμενα.
Εν τάξει Γιώργο, θα τα δω όσο πιο σύντομα μπορώ.
Ευχαριστώ για την προσοχή κ.Δερμιτζάκη. Ευελπιστώ πως η συμβολή σας θα είναι σημαντική και καθοριστική για την βελτίωση μου.
Για να σας διευκολύνω σας λέω, επειδή τα κείμενα είναι ανακατεμένα και όχι ταξινομημένα στη σειρά, πως αγγίζουν ένα ευρύτερο γνωσιολογικό πεδίο με αναφορές από τον χώρο της θεολογίας, φιλοσοφίας, κοινωνιολογίας, του έρωτα, της οδύνης, του υπαρξιακού προβληματισμού, του πολιτισμού, της εσωτερικής (ψυχοπνευματικής) ανατομίας κ.ά.
Επίσης κάποια ποιήματα είναι αμιγώς αυτοβιογραφικά όπως, λόγου χάριν, ΤΑ ΠΟΡΤΡΕΤΑ, ΣΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ, Η ΜΑΡΙΑ ΤΩΝ ΘΡΙΑΜΒΩΝ, ΟΙ ΣΥΓΝΩΜΕΣ κ.ά.
Αλλά δεν λείπουν και προσωπογραφίες όπως λόγου χάριν στον Ευαγγελιστή Ιωάννη, στον ιερομόναχο π.Πορφύριο, άγιο πλέον της ορθοδοξίας, και στην δικηγόρο, καθηγήτρια βυζαντινής μουσικής και τραγουδίστρια παραδοσιακής μουσικής Νεκταρία Καρατζά, στην Αποστολή πέμπτη (μυστική σύντομος) και Αποστολή έβδομη αντίστοιχα, στο ποίημα με κεντρικό τίτλο ΑΠΟΣΤΟΛΗ.
Βέβαια στην αρχή της ιστοσελίδας προλογίζω γράφωντας, "Ακολουθώντας τις τρεις αδερφές, την Ποίηση την Φιλοσοφία και την Θεολογία", προφανώς όμως η φράση δεν δύνατε να προετοιμάσει τον αναγνώστη.
Κλείνοντας να ευχαριστήσω ξανά για την προσοχή και την διάθεση σας να συμβάλετε με την κριτική σας στην βελτίωση μου.
Ευχαριστώ.
Σε ευχαριστώ για τις διευκρινίσεις, θα τα δω
Μην με ευχαριστείτε κ.Δερμιτζάκη γιατί με κάνει να νοιώθω κάπως άβολα. Η θέση μου απέναντί σας είναι αυτή του άπειρου πρωτοετή μαθητή που έχει θεμελιώδη ανάγκη την καθοδήγηση του και την μύηση σε έναν νέο άγνωστο κόσμο που βρίσκεται εμπρός του.
Δυστυχώς για εμένα το γνωσιολογικό μου υπόβαθρο και μορφωτικό μου επίπεδο είναι από ελάχιστα έως ανύπαρκτα καθώς δεν σπούδασα, τελειώνοντας μόνο το τριτάξιο γυμνάσιο, αλλά επίσης δεν διάβασα ικανοποιητικά-συστηματικά, έστω τα στοιχειώδη, που θα πρέπει να κατέχει ένας μέσος σύγχρονος άνθρωπος. Το γεγονός αυτό φοβάμαι πως δυσχαιρένει την επικοινωνία μας καταστώντας με ταυτόχρονα, πολύ πιθανό, αδιάκριτο.
Για τον λόγο αυτό, επειδή η ανάγκη, εξειδικευμένης γνώσης αλλά και εμπειρίας ειδικού, που έχω είναι πολύ μεγάλη, θα σας προτείνω πριν ξεκινήσετε να μου κοστολογήσετε την εργασία και τον χρόνο που θα διαθέσετε στην ενασχόληση σας με τα κείμενα μου.
Κάντε μου ακολούθως την πρόταση του κόστους για να δω αν μπορώ να την καλύψω. Νομίζω πως έτσι είναι το ορθότερο να γίνει αλλά και το λογικότερο ώστε να είναι και οι δύο πλευρές, εσείς κι εγώ, ωφελειμένες από την διαδικασία που με αποσχολεί.
Βασικά ο ίδιος μου αγνοώ, αλλά και να ονομάσω ακόμη, το είδος της βοήθειας που έχω ανάγκη. Κριτική μελέτη των κειμένων, αξιολογική κριτική, γραμματολογική αξιολόγηση, γλωσσολογική αξιολόγηση, φιλολογική ταυτοποίηση, δεν ξέρω κ.Δερμιτζάκη κι αυτό διότι αγνοώ παντελώς το αντικείμενο αλλά και την φύση του. Το μόνο που ξέρω είναι πως θέλω να δουλέψω πάνω στον εαυτό μου και να βελτιωθώ. Ως εκ τούτου είμαι ανοικτός σε όλα. Εσείς θα κρίνετε την κατάσταση και θα προτείνετε ότι θεωρείσετε ενδεδειγμένο, εγώ απλός ως μαθητής θα ακολουθήσω.
Κλείνω ευχόμενος καλή σας μέρα!!!
Καλημέρα Γιώργο, αυτό περί κόστους δεν το συζητάμε, αλλά να διαβάσω πρώτα και μετά τα λέμε.
Εντάξει κ.Δερμιτζάκη. Όπως καταλαβαίνεται και γνωρίζεται εσείς.
Post a Comment