Στην ανάρτησή μας για την ταινία «Lady of the dynasty», η οποία
αναφέρεται επίσης στην ιστορία της Yang Guifei, γράψαμε «Η
ταινία, γυρισμένη το 2015, έχει την θεαματικότητα και τον ματωμένο ρεαλισμό των
σύγχρονων κινέζικων blockbuster ταινιών». Αλλάζοντας μόνο τη χρονολογία θα λέγαμε ότι το
ίδιο ισχύει και για την τελευταία ταινία του Chen Kaige «Ο μύθος του γάτου-δαίμονα».
Τον Chen Kaige («Αντίο
παλλακίδα μου», «Πλανεύτρα σελήνη») τον θεωρώ κορυφαίο. Έχω διαβάσει ότι μαζί
με τον Zhang Yimou
και τον Feng Xiaogang θεωρούνται η τριανδρία των κορυφαίων κινέζων σκηνοθετών,
όπως ο Yasujiro Ozu,
o Kenji Mizoguchi και
ο Akira Kurosawa
για την Ιαπωνία. Όμως έχει πέσει και αυτός θύμα της εμπορικότητας, γυρίζοντας
ταινίες blockbuster. Ή
μήπως είναι μόνο αυτή; Θέλω να τον δω κάποια στιγμή πακέτο.
Διαβάζοντας τώρα το IMDb βλέπω να χαρακτηρίζεται
η ταινία drama, fantasy, horror. Οι ταινίες τρόμου είναι είδος
που δεν μου αρέσει καθόλου. Ούτε διανοούμαι να πάω να δω ταινία τρόμου στις
δημοσιογραφικές προβολές. Όμως Chen Kaige είναι αυτός, έτσι κι αλλιώς θα την έβλεπα την ταινία.
Έχουμε και εδώ ένα κινηματογραφικό
δίδυμο: τον κινέζο ποιητή και τον γιαπωνέζο βουδιστή καλόγερο. Ο ποιητής έχει
γράψει ένα ποίημα για την Yang Guifei,
που την σκότωσαν πριν τριάντα χρόνια. Ανταποκρίνεται το ποίημά του στα ιστορικά
γεγονότα; Θα το ψάξουν μαζί.
Και εμφανίζεται
ξαφνικά ένας γάτος που αρχίζει να σκορπίζει τον τρόμο, σκοτώνοντας και
βγάζοντας τα μάτια κάποιων ανθρώπων. Από τα ψάρια, αγαπημένο φαγητό των γάτων,
τρώει μόνο τα μάτια.
Οι δυο άντρες τον
παρακολουθούν καθώς σκορπίζει τον τρόμο, και ο ίδιος τους ενημερώνει (είπαμε,
ταινία φαντασίας, μιλάνε τόσο τα ζώα όσο και οι δαίμονες) για τις συνθήκες του
θανάτου της Yang Guifei.
Η ενημέρωσή του βέβαια είναι δραματοποιημένη, με τις αντίστοιχες αναδρομές.
Πολλά φανταστικά θα
δούμε σ’ αυτή την ταινία, εντυπωσιακότατα χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία. Όμως τέτοιου
είδους ταινίες μου είναι λίγο πολύ αφηγηματικά ασαφείς. Ίσως δεν είναι τυχαίο
που δεν βλέπω να δίνεται η πλοκή ούτε στη βικιπαίδεια ούτε στο IMDb. Μπορεί να μην έχει και
ιδιαίτερη σημασία, καθώς η ταινία εντυπωσιάζει, όσους εντυπωσιάζει, με τις σκηνές
τρόμου και φανταστικού. Πάντως ο θάνατος της Yang Guifei ήταν ξεκάθαρος: Ένας μάγος είπε στον αυτοκράτορα και στην Yang Guifei, κάνοντας επίδειξη
κιόλας με ένα άτομο που βρισκόταν δίπλα, ότι θα μπορούσε να την κάνει να
φαίνεται νεκρή, ώστε να παραπλανήσουν τους επαναστάτες που ήθελαν το θάνατό
της. Θα την έθαβαν, και αργότερα θα ξέθαβαν το φέρετρό της. Η Yang Guifei αφήνεται στο σχέδιο
αυτό. Όμως, ακούμε μετά, πώς θα πειθόταν ο αρχηγός των εξεγερμένων χωρίς να
υπάρχουν ίχνη στραγγαλισμού; Θα την στραγγάλιζαν λοιπόν, όμως η ίδια δεν θα
ένιωθε την αγωνία του επικείμενου θανάτου της.
Και εδώ αρχίζει πάλι
η αφηγηματική ασάφεια. Τελικά δεν εφάρμοσαν αυτό το σχέδιο; Το Qing που
θα την κρατούσε ναρκωμένη, ακούμε, διαρκούσε μόλις δυο μέρες. Βλέπουμε τον γάτο
αυτό, που ο αυτοκράτορας τον είχε στείλει να φυλάει τον τάφο της, να είναι πάνω
στο πέτρινο φέρετρό της και να ουρλιάζει, καθώς την ακούει από μέσα να φωνάζει
προσπαθώντας να σηκώσει το βαρύ μαρμάρινο καπάκι.
Μετά δεν κατάλαβα.
Πέθανε και η ψυχή της έγινε δαίμονας που μπήκε μέσα στον γάτο, και εκδικιόταν
όλους όσους σχετίζονταν με το θάνατό της; (βγάζει τα μάτια και του αυτοκράτορα).
Αν έβλεπα για δεύτερη φορά την ταινία θα καταλάβαινα περισσότερα, όμως δεν
σκοπεύω. Από το 6,2 που έχει στο IMDb φαίνεται ότι δεν άρεσε και σε πολλούς θεατές. Εγώ, να το
δηλώσω μια και καλή, δεν βάζω βαθμολογία σε ταινίες είδους που δεν μου αρέσει,
γιατί το πιο πιθανό είναι να τις αδικήσω.