Book review, movie criticism

Wednesday, June 17, 2009

Παραψυχολογία, μύθος ή πραγματικότητα




Το είχα υποψιαστεί από παλιά, και είπα να το επιβεβαιώσω. Οι μηχανές αναζήτησης δεν βρίσκουν την ιστοσελίδα μου, ή, αν την βρίσκουν, την έχουν στις τελευταίες επιλογές. Δίνω το όνομα Τσβετάν Τοντόροφ, και δεν μου βγαίνει το διδακτορικό μου στην ιστοσελίδα μου όπου τον αναφέρω κάποιες φορές, αλλά το blog μου, όπου τον αναφέρω μια μόνο φορά. Έτσι λοιπόν αποφάσισα να αναρτήσω ένα τμήμα από όλες μου τις δημοσιεύσεις στο blog μου, δίνοντας τον σύνδεσμο για τη συνέχεια. Εξάλλου, από ό, τι διαπίστωσα, οι περισσότεροι επισκέπτες μου είναι από αναζήτηση. Ξεκινάω λοιπόν με τα βιβλία μου, αρχίζοντας από το πρώτο.


Παραψυχολογία, μύθος ή πραγματικότητα
Θυμάρι, 1981 και 1991
Η παραψυχολογία είναι μια νέα επιστήμη που, όπως και η ψυχολογία, έχει τις ρίζες της στο μακρινό παρελθόν. Το αντικείμενό της, οι «αφύσικες» εκδηλώσεις της ανθρώπινης ψυχής, έχει απασχολήσει τους ανθρώπους από τα πολύ παλιά χρόνια. Όμως η ίδια μόλις τώρα τελευταία κατάφερε να ξελασπώσει από τους διάφορους μυστικισμούς και αποκρυφι¬σμούς, και να ακολουθήσει ένα επιστημονικό τρόπο στις έρευνές της.
Ο διεπιστημονικός της (interdisciplinary) χαρακτήρας είναι πιο εμφανής από οποιονδήποτε άλλο επιστημονικό κλάδο. Για τις έρευνές της απαιτούνται γνώσεις βιολογίας, χημείας, φυσι¬κής, μαθηματικών και ψυχολογίας. Στον αιώνα της εξειδίκευσης που ζούμε, αυτό αποτελεί και την πιο χαρακτηριστική της δυσκολία.
Η ετυμολογία του ονόματός της δεν είναι βέβαια δύσκολη. Μελετάει φαινόμενα που βρίσκονται στις παρυφές αυτών που μελετάει η κλασσική ψυχολογία. Ίσως την ονομασία της να την πήρε από κάποιον από τους ψυχολόγους που ασχολήθηκαν και μ 'αυτή.
Πιθανόν σαν όρος η λέξη παραψυχολογία να είναι ατυχής, όχι περισσότερο όμως από ότι και η ίδια η λέξη ψυχολογία. Τη λέξη ψυχή ελάχιστα, αν όχι καθόλου, τη χρησιμοποιούν και ψυχολό¬γοι και παραψυχολόγοι. Είναι φορτωμένη με ένα ιδεαλιστικό παρελθόν, που συσκοτίζει περισσότερο παρά διαφωτίζει. Γι αυτό και είναι πολλοί εκείνοι που δοκίμασαν να καθιερώσουν καινούργιους όρους. Ο Ryzle π.χ. στην Τσεχοσλοβακία μιλάει για ψυχοτρονική.
Η συνέχεια στην ιστοσελίδα μου, στην κατηγορία «Βιβλία», αριθμός 1.

No comments: