Book review, movie criticism

Tuesday, November 8, 2016

Luca Guadagnino, A bigger splash



Luca Guadagnino, A bigger splash (2015)

  Ερωτική, ψυχολογική, μαύρη κωμωδία χαρακτηρίζει την ταινία «A bigger splash» η βικιπαίδεια (παίχτηκε με τον τίτλο «Κάτω απ’ τον ήλιο» στην Ελλάδα), σημειώνοντας επίσης ότι βασίζεται στην «Πισίνα» (1969). Συνήθως βάζω και το όνομα του σκηνοθέτη, αλλά αυτό δεν θα σας πει τίποτα, γι’ αυτό θα πω ότι πρωταγωνιστούσε ο Αλέν Ντελόν και η Ρόμυ Σνάιντερ.
Μπορεί να είναι ερωτική, ψυχολογική, μαύρη, αλλά μόνο κωμωδία δεν είναι. Για μένα, κριτήριο για να χαρακτηρίσω μια ταινία σαν κωμωδία είναι αν γελάω. Και σ’ αυτή την ταινία δεν υπάρχει ούτε μια σκηνή που να γέλασα.
Η Μαριάνα είναι μια διάσημη τραγουδίστρια, και κάνει διακοπές με το φίλο της τον Πωλ  (ίδια ονόματα με της «Πισίνας») σε ένα μικρό νησάκι νότια της Ιταλίας, την Παντελλέρια, 60 χιλιόμετρα από τις ακτές της Τυνησίας. Εκεί τους επισκέπτεται απρόοπτα ο φίλος του Χάρυ, παλιός φίλος της Μαριάνας, με την κόρη του Πηνελόπη· υποθέτω, σε μια μισοσυνειδητή μισοασυνείδητη προσπάθεια να πάρει πίσω τη Μαριάνα, την οποία του την είχε πασάρει. Ίσως υπολογίζει ότι θα κάνει πιο εύκολα τα πράγματα αν ο Πωλ την πέσει στην όμορφη κόρη του, την ύπαρξη της οποίας, όπως λέει, ανακάλυψε μόλις πριν ένα χρόνο. Αυτή όμως είναι που την πέφτει στον Πωλ. Σε μια εκδρομή που κάνουν οι δυο τους σε μια λιμνούλα τον περιμένει ξαπλωμένη ολόγυμνη στα βράχια. Η κάμερα δεν τους δείχνει να κάνουν σεξ, ίσως γιατί στην «Πισίνα» αυτό αφήνεται αβέβαιο, όμως μπορούμε άνετα να το συμπεράνουμε αφού γυρνάνε νύχτα, χαρούμενοι και οι δυο. Ο Πωλ όμως μάταια προσπάθησε να παρασύρει τη Μαριάνα να κάνουν σεξ.
Είναι νύχτα. Οι γυναίκες μάλλον κοιμούνται. Οι δυο άντρες είναι στην πισίνα. Τσακώνονται. Ο Χάρυ χαστουκίζει τον Πωλ. Αυτός τον ρίχνει στην πισίνα. –Εν τάξει, βοήθησέ με να βγω, του λέει. Αυτός απλώνει το χέρι του. Όμως ο Χάρυ, αντί να βγει, τον τραβάει μέσα στην πισίνα.
Μοιραίο λάθος. Παλεύουν. Ο Πωλ κάποια στιγμή τον αρπάζει και του κρατάει το κεφάλι κάτω από το νερό. Σε λίγο τον αφήνει. Όμως είναι πολύ αργά. Τρομοκρατημένος προσπαθεί να τον επαναφέρει με το φιλί της ζωής, χωρίς αποτέλεσμα βέβαια.
Οι ανακρίσεις δεν θα καταλήξουν πουθενά. Συντριμμένος ομολογεί τι έκανε στην Μαριάνα. Όμως και η Πηνελόπη, που δεν κοιμόταν, τους είχε δει. Δεν θα τον καρφώσει. Θα αφήσει τα δάκρυά της να ξεσπάσουν στο αεροπλάνο που θα την φέρει πίσω στη μητέρα της.
Το τέλος είναι ιδιαίτερα επινοητικό. Ένα περιπολικό τους ακολουθεί, και με τη σειρήνα προσπαθεί να τους σταματήσει. Είναι τρομαγμένοι. Μήπως ανακάλυψε η αστυνομία κάποιο ενοχοποιητικό στοιχείο;
Τίποτα τέτοιο. Αυτός που είναι στο περιπολικό είναι θαυμαστής της και της ζητάει να του υπογράψει ένα cd.
Σε μια ακόμη ταινία ξέρω ότι ο δολοφόνος ξεφεύγει, το «Match Point» του Γούντι Άλεν. Και σε κάποια άλλη, της οποίας όμως έχω ξεχάσει τον τίτλο, θυμάμαι όμως ότι γράφοντας γι’ αυτή έκανα αναφορά στην ταινία του Άλεν.
Μπορούμε να βγάλουμε κάποιο δίδαγμα από την ταινία;
Ναι.
Μην τσακωθείτε ποτέ με φίλο σας δίπλα σε πισίνα, όταν δεν είναι και άλλοι παρόντες.
Post a Comment