Book review, movie criticism

Saturday, November 28, 2020

Hamid Naficy, A social history of Iranian cinema, Duke University Press (4 τόμοι, ο τελευταίος εκδομένος το 2012).

Hamid Naficy, A social history of Iranian cinema, Duke University Press (4 τόμοι, ο τελευταίος εκδομένος το 2012).

 


  Αν δεν είναι το καλύτερο, πάντως είναι το πιο μνημειώδες έργο πάνω στον ιρανικό κινηματογράφο.

  Είναι τετράτομο. Τα περιεχόμενα κάθε τόμου είναι τα εξής:

  Volume 1: The Artisanal Era, 1897–1941

  Volume 2: The Industrializing Years, 1941–1978

  Volume 3: The Islamicate Period, 1978–1984

  Volume 4: The Globalizing Era, 1984–2010.

  Διαβάζουμε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα όχι μόνο για την ιστορία του ιρανικού κινηματογράφου αλλά και για την ιρανική ιστορία. Φυσικά το ενδιαφέρον μου εστιάστηκε περισσότερο στον τέταρτο τόμο, όπου διαβάζουμε για σκηνοθέτες των οποίων τα έργα τους βλέπουμε κατά καιρούς στην τηλεόραση και οι οποίοι είναι ακόμη ενεργοί.

  Τι να παραθέσω, τι να σχολιάσω, άπειρες οι υπογραμμίσεις μου. Εξάλλου αναφέρομαι συχνά στον Naficy στο βιβλίο που γράφω «Εισαγωγή στον ιρανικό κινηματογράφο», το οποίο θα αναρτήσω όταν και αν το τελειώσω. Εδώ μόνο να αναφέρω για την αντίδραση των ιρανών για τους «300», ότι ήταν ανακριβής και τους δυσφήμιζε.

  Θα ήθελα να ξέρω τις δικές τους πηγές για να μάθουμε ποιες είναι οι ανακρίβειες.

  Και δεν κατάλαβα με ποιο τρόπο τους δυσφήμιζε, αφού σε τελευταία ανάλυση νίκησαν. Φαντάζομαι πώς θα αντιδρούσαν αν γυριζόταν μια ταινία με τη μάχη του Μαραθώνα, μ’ αυτό το μυθικό «νενικήκαμεν» του Φειδιππίδη, ή τη ναυμαχία της Σαλαμίνας.

  Όμως η μάχη των Θερμοπυλών αποτελεί ένα σύμβολο.

  «Τιμή σε κείνους που στη ζωή των όρισαν να φυλάγουν Θερμοπύλες…».

  Παραθέτω το σχετικό απόσπασμα:

  «Historical movies such as Oliver Stone’s Alexander (2004) and Zack Snyder’s Three Hundred (2006) massively misrepresented ancient Persia’s battles against the Greeks by representing them from a Western Orientalist perspective—an “Orientalist opera,” Hamid Dabashi called them (A Contestatory Film and Media Culture, 2007b). The timing of these historically inaccurate and revisionist movies which thoroughly manipulated ancient history to fit the needs of the contemporary history made them more potent and alarming because they could justify to a public ignorant of ancient history the belligerent public diplomacy and

military campaign of the United States (read Greek, Sparta) against Iran (read

Persia) (Daryaee 2007)» (σελ. 286-287).

  Δεν είδα την ταινία του Όλιβερ Στόουν, είδα όμως τους «300». Ξαναδιάβασα την ανάρτησή μου.

  Τώρα το αν ο Naficy και ο Dabashi θεωρούν ως ανακρίβεια την παρουσίαση των περσών ως τεράτων… σίγουρα δεν είναι ανακρίβεια, είναι το φανταστικό στην ταινία, αλλά δεν ξέρω αν ο Σνάιντερ πληρώθηκε από την CIA για να τους παρουσιάσει έτσι, πράγμα για το οποίο πολύ αμφιβάλλω.

  Στο παραπάνω κείμενο διαβάζουμε «Western Orientalist perspective».

  Ξέρετε τι είναι οριενταλισμός;

  Είναι ένας όρος που επινόησε ο παλαιστίνιος Eduard Said για να μας κάνει να νοιώθουμε αμφιβολίες για το αν η εικόνα που έχουμε για τις ισλαμικές χώρες είναι ακριβής. Πάνω σ’ αυτό γράφω περισσότερα στην κριτική για το βιβλίο του που έχει ακριβώς αυτό τον τίτλο, «Οριενταλισμός», το οποίο μετέφρασε ο φίλος μου ο Φώτης Τερζάκης.

  Τώρα το θυμήθηκα, να το γράψω και αυτό, μια σύνεδρος σε ένα συνέδριο στο Κάιρο στο οποίο είχα συμμετάσχει, μου είπε ότι ο Said, ο οποίος πέθανε από καρκίνο (θεωρητικός της λογοτεχνίας, για όσους δεν το ξέρουν) ζήτησε στην κηδεία του να διαβάσουν το «Περιμένοντας τους Βαρβάρους».

  Μπορώ να σας βεβαιώσω ότι η εικόνα που είχα για το Ιράν έγινε χειρότερη διαβάζοντας τους τέσσερις αυτούς τόμους του Naficy.

  Να ξεκαθαρίζουμε, άλλο Κιαροστάμι, Παναχί, Μαχμαλμπάφ και όλοι οι ιρανοί σκηνοθέτες, άλλο οι οπαδοί του «Πράσινου κύματος», άλλο ένα μεγάλο μέρος του ιρανικού λαού (όχι όλο), και άλλο οι αυταρχικές κυβερνήσεις του Σάχη και του Χομεϊνί.


Οι αναρτήσεις μου στο academia.edu

 Βλέπω και λείπει η ανάρτησή μου για τον "Έρωτα στα χρόνια του κορονοϊού". Ίσως να λείπουν κι άλλα. Ήθελα να τα μαζέψω όμως για να ξέρω τι έστειλα. Ήθελα να στείλω τις κριτικές μου για σκηνοθέτες που είχα δει πακέτο αλλά δεν ήμουν σίγουρος αν τις είχα στείλει. Τελικά δεν τις είχα στείλει. 

  Μέχρι να προσανατολιστώ στον τρόπο ανεβάσματος ανέβασα κείμενα με τον αγγλικό τίτλο που είχαν στο αρχείο, όπως proti agapi, ta tria yofiria. 

Ο δικός μου Νίκος Καζαντζάκης-με εξώφυλλο.pdf

Η Αντιγόνη του Σοφοκλή

Αφηγηματικές τεχνικές

Το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας του Σαίξπηρ σε θεατρική διασκευή, παραμύθι και κόμικς

Η λαϊκότητα της κρητικής λογοτεχνίας

Το μυστικό των εξωγήινων

Ο Μπρεχτ, η τραγωδία και το κινέζικο θέατρο

Mανόλης Πρατικάκης, ο ποιητής, ο στοχαστής

Κυβερνητική

Παραψυχολογία, μύθος ή πραγματικότητα

Ασιατικό θέατρο και αρχαία ελληνική τραγωδία

Η αναγκαιότητα του μύθου

Κωμωδία-τραγωδία, Ιλαροτραγωδια, Κεκλεισμένων των θυρών

Κωστής Φραγκούλης, ο ποιητάρης

Καβάφης, ο ηδονικός και απαισιόδοξος

Nature and Culture

Το πραγματικό και το φανταστικό στη λογοτεχνία: δυο Σάμιοι πεζογράφοι

Νίκος Καζαντζάκης: η πρώτη απόπειρα

Τα γατάκια μου. Παρατηρήσεις πάνω στη συμπεριφορά της γάτας

Ο κακός χαρακτήρας ή το κακό στον χαρακτήρα;

Η τιμωρία της μοιχαλίδας στο Ευρωπαϊκό μυθιστόρημα

Θανάσης Βαλτινός, Από το ρεαλισμό του περιεχομένου στο ρεαλισμό της μορφής

Ευγενία Φακίνου, ακολουθώντας τα όνειρα

Ο μύθος της Ορέστειας στον Αισχύλο και στον Σαρτρ

Ο χορός της βροχής: οικολογικά παραμύθια και διηγήματα

Η τιμή και η ντροπή στο έργο του Κωνσταντίνου Θεοτόκη

Από το μυθιστόρημα στο δράμα: Το «Έως πότε;» του Ν. Καζαντζάκης ως δραματική μεταγραφή των «Κρητικών γάμων» του Σπ. Ζαμπέλιου

Μένης Κουμανταρέας, η ελεγεία της χαμένης νιότης

Honor and shame in the work of Constantinos Theotokis

Σκέψεις για την ταινία του Θ. Αγγελόπουου "Ταξίδι στα Κύθηρα"

Οικολογικό και σοσιαλιστικό κίνημα: συγκρίσεις και προοπτικές

The depiction of man and woman in language and through language

Η "Πρώτη αγάπη" του Κονδυλάκη και του Τουργκένιεφ

Ύλη και Μορφή

Οι ταπεινωμένοι και καταφρονεμένοι της Αλκυόνης Παπαδάκη

Διονύσιος Σολωμός: Το ανολοκλήρωτο της ιδέας

Νίκος Χουλιαράς, γλώσσα και περιθώριο

Ο Κάλβος και οι πρώτες μεγάλες στιγμές της Νεοελληνικής λογοτεχνίας

Τι είναι ηθολογία

Friedriech Nietzsche

Η λογοτεχνία την εποχή της παγκοσμιοποίησης

Υπερκείμενο: ξεπερνώντας τους περιορισμούς του κειμένου

Μάρκος Μέσκος, Τα πεζογραφήματα της νοσταλγίας

Η τιμή και η ντροπή στο έργο του Κωνσταντίνου Θεοτόκη

Globalization and Conferencing Comparative Literature in Egypt and Slovenia

Περιβάλλον, διατροφή και ποιότητα ζωής

Φίλοι και παιχνίδια

Κάποιες σκέψεις για την αναπαράσταση της γυναίκας στις μυθοπλασίες

Τρεις έλληνες λογοτέχνες: Μάριος Χάκκας, Φαίδων Ταμβακάκης, Βασίλης Ζιώγας

Κωστής Φραγκούλης, ο ποιητάρης

Ο «Επικήδειος» του Ιωάννη Κονδυλάκη και «Οι δυο θάνατοι του Ιωακείμ-κραυγή του νερού» του Ζόρζε Αμάντο»

Multimedia και εκπαίδευση: μια πρόταση διδασκαλίας της δραματουργίας

Η λογοτεχνία και η θεωρία της: πρόταση διδασκαλίας

The wicked character or the wicked in the character?

54nurture and nature aggression

Σύγχρονες μορφές λαϊκού πολιτισμού

Ο λαϊκός κρητικός δραματουργός Μιχάλης Διαλλινάς: το λαϊκό θέατρο στην υπηρεσία της απελευθέρωσης των αλύτρωτων περιοχών

Ο "Καπετάν Καζάνης" και η "Κριτσοτοπούλα", τα τελευταία κρητικά έπη

Από το αφηγηματικό στο δραματικό κείμενο: συμβολή στη διδακτική της δραματοποίησης

Το πεζογραφικό έργο του Αλέξανδρου Κοτζιά

Captain Kazanis and Kritsotopoula: the last cretan epics

Captain Kazanis and Kritsotopoula: the last cretan epics

Friedriech Nietzsche

"Οι σιωπές του παλατιού" της Μουφίντα Τλατλί: μια φεμινιστική ταινία

Proti agapi

Κοινοί τόποι σε 10 λατινοαμερικάνικα σήριαλ

Διδακτική προσέγγιση στον "Πρωταγόρα" του Πλάτωνα

Some Observations about the Suicide of the Adulteress in the Modern Novel

Το χιούμορ στην παιδική λογοτεχνία: μια περίπτωση πρόσληψης

Ta tria yofiria

Η "Κραταιά αγάπη" της Μάρως Βαμβουνάκη και τα όρια της ψυχαναλυτικής κριτικής

Το χιούμορ στην παιδική λογοτεχνία-Μια μαρτυρία

First love in Kondylakis and Turgeniev

Ypertext:surpassing the limitations of the text

Μεταβολές και μεταλλάξεις στην κρητική ύπαιθρο