Book review, movie criticism

Tuesday, December 10, 2019

Zack Snyder, 300 (2006)


Zack Snyder, 300 (2006)


  Οι ταινίες εποχής δεν μου αρέσουν ιδιαίτερα, και αν δω κάποια αυτό γίνεται για συγκεκριμένους λόγους. Για παράδειγμα είδα ταινίες που αναφέρονταν στον τρωικό πόλεμο και στον Οδυσσέα, τότε που διάβαζα τα ομηρικά έπη. Δεν έτρεξα να δω τους «300», ήξερα ότι δεν θα με ενθουσίαζαν ιδιαίτερα, όμως σαν έλληνας έπρεπε να τους δω κάποια στιγμή. Τώρα που είδα το «Ο φύλακας άγγελος έπεσε» στο οποίο πρωταγωνιστεί επίσης ο Gerard Butler, είπα να τη δω επί τέλους.
  Δεν μου άρεσαν τα μουντά χρώματα που έχει η ταινία, σε αντίθεση με το πληθωρικό φως που πλημμυρίζει αντίστοιχες ταινίες της δεκαετίας του ’60. Ακόμη δεν μου αρέσει το φανταστικό (είδαμε τέρατα και τερατόμορφους γίγαντες να επιτίθενται στους τρακόσιους), αλλά φαίνεται ότι το φανταστικό αρέσει στα αμερικανάκια. Είδα μια μεταφορά των 47 ronin, ιστορικό γεγονός, με τον Κιάνου Ριβς, όπου το φανταστικό είναι κυρίαρχο. Τώρα το αν ο Εφιάλτης ήταν κάποιος που τη γλίτωσε από τον Καιάδα, και επειδή του αρνήθηκε ο Λεωνίδας να πολεμήσει (ήταν κοντός και τερατόμορφος, η ψηφιακή τεχνολογία κάνει θαύματα) αποφάσισε να εκδικηθεί, δεν το θεώρησα σημαντικό. Επίσης δεν μου άρεσε να παρουσιάζονται οι έφοροι σαν λουβιάρηδες, με παραμορφωμένα πρόσωπα, και να κοιμούνται με τις πιο όμορφες σπαρτιάτισσες τις οποίες υποχρέωναν να υπηρετούν το ναό.  Ένοιωσα όμως εθνικά υπερήφανος που ξανάκουσα τα γνωστά σε όλους μας «Ή ταν ή επί τας» και «Μολών λαβέ», και το σχόλιο που έκανε, ο Λεωνίδας νομίζω (το έψαξα στη βικιπαίδεια, ήταν ο Διηνέκης), όταν τους είπαν ότι οι Πέρσες είναι τόσοι πολλοί που τα βέλη τους θα καλύπτουν τον ήλιο: «Καλύτερα, έτσι θα πολεμάμε υπό σκιά».
  Και βέβαια δεν ξεχνώ ότι οι Θερμοπύλες δεν είναι μόνο ένα εθνικό σύμβολο, αλλά και ένα γενικότερο σύμβολο. Ο Καβάφης το είχε συλλάβει: Τιμή σε κείνους όπου στη ζωή των όρισαν να φυλάγουν Θερμοπύλες… Μα πιότερη τιμή τους πρέπει όταν προβλέπουν, και πολλοί προβλέπουν, πώς ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος κι οι Μήδοι επιτέλους θα διαβούνε.
   Υπάρχουν και εξωκειμενικά στοιχεία λοιπόν για το αν θα μας αρέσει μια ταινία ή όχι. Εμένα, παρά τις παραπάνω αντιρρήσεις μου, που στο τέλος τέλος είναι και ζήτημα γούστου, η ταινία μου άρεσε.

No comments: