Ingmar Bergman, Χειμωνιάτικο φως (Winter light, 1963)
Από σήμερα στους κινηματογράφους
Εκτενές το
απόσπασμα της ανάρτησής μου για τον «Λόγο» του Καρλ Ντράγιερ, όμως θα το
παραθέσω.
«Δυτικές ταινίες με πλοκή
που διαδραματίζεται τέλη του δέκατου ένατου αρχές του 20ου αιώνα
έχουν μέσα τους και θρησκευτικά στοιχεία, με έναν τουλάχιστον ιερωμένο να
εμφανίζεται σ’ αυτές. Η «Έβδομη σφραγίδα» του Μπέργκμαν
είναι ίσως μια εξαίρεση στο έργο του (δεν μου έρχεται στο νου άλλη ταινία του),
όμως στον Μπουνιουέλ («Βιριδιάνα» και «Simon del Desierto» που τις είδα πρόσφατα, χωρίς να
παραβλέψω και τον «El angel exerminador» για τον τίτλο του) και στον Ντράγιερ
(«Το πάθος της Ζαν ντ’ Αρκ), αν και δεν
είναι ο κανόνας, όμως δεν είναι σίγουρα οι μόνες ταινίες τους (βαριέμαι να το
ψάξω, αλλιώς θα παρέθετα και τίτλους). Σε αντίστοιχα ρώσικα έργα ίδιας εποχής,
δεν φιγουράρουν σαν χαρακτήρες ιερωμένοι αλλά στρατιωτικοί».
Πού να το φανταζόμουν ότι
το «Χειμωνιάτικο φως» είναι ακριβώς μια τέτοια ταινία. Σ’ αυτήν, όχι μόνο
κεντρικός χαρακτήρας είναι ένας παπάς αλλά και ένα μεγάλο μέρος της πλοκής διαδραματίζεται
μέσα σε εκκλησία. Μάλιστα τα πρώτα δεκατρία λεπτά είναι καθαρή λειτουργία.
Εδώ βλέπουμε την
πεμπτουσία του Μπέργκμαν: Μεταφυσικοί διαλογισμοί, αδιέξοδες σχέσεις,
ψυχολογικά προβλήματα. Τα τελευταία θα οδηγήσουν τον Μαξ φον Σύντοφ στην
αυτοκτονία, εξαιτίας μιας ψυχαναγκαστικής εμμονής, και φοβίας ταυτόχρονα, ότι
όπου να ’ναι θα αποκτήσουν και οι κινέζοι πυρηνικά όπλα.
Αυτά για τη θεματική. Για
την «ποιητική» του Μπέργκμαν να πούμε ότι βλέπουμε και εδώ το θεατρικό στήσιμο
και τα μεσαία και κοντινά πλάνα.
Μου άρεσε πολύ η ερμηνεία
της Ίνγκριντ Τουλίν.
No comments:
Post a Comment