Book review, movie criticism

Monday, October 19, 2015

Gaston Kaboré, Wend Kuuni




  Ο Gaston kaboré είναι ο δεύτερος μεγάλος σκηνοθέτης της Burkina Faso, μετά τον Idrissa Ouedraogo. Την ταινία του Buud Yam (1997) την είδαμε πρώτη, αλλά είναι η συνέχεια της Wend Kuuni.
Wend Kuuni είναι το όνομα του ήρωα της ταινίας. Η μητέρα του κλαίει απαρηγόρητα γιατί εδώ και 13 χρόνια ο άντρας της δεν έχει δώσει σημεία ζωής. Ο αρχηγός του χωριού προσπαθεί να την πείσει ότι ο άντρας της είναι νεκρός, όμως αυτή δεν εννοεί να το παραδεχθεί, ο άντρας της είναι καλός κυνηγός, δεν μπορεί να σκοτώθηκε. Ο αρχηγός της λέει ότι πρέπει να το πάρει απόφαση και να βρει άλλον άντρα, για να έχει το παιδί της ένα πατέρα. Το παιδί είναι αρρωστιάρικο, πράγμα που έχει δώσει πολλές στενοχώριες στη μητέρα του.
Ξαφνικά ακούγονται φωνές. Έχουν μαζευτεί χωριανοί έξω από το σπίτι της και θέλουν να τη διώξουν. Την θεωρούν υπεύθυνη για το θάνατο ενός παιδιού. Είναι μάγισσα, δεν έχει θέση ανάμεσά τους. Βγαίνει έξω, τους λέει ότι και ο γιος της είναι άρρωστος. Αυτοί, ανένδοτοι, επιμένουν. Ένας άντρας βάζει φωτιά στο καλύβι της. Δεν έχει άλλη επιλογή. Βάζει το γιο της στον ώμο της και φεύγει.
Τη σκηνή που αυτή, εξαντλημένη, πεθαίνει κάτω από ένα δένδρο, την είδαμε και στην Buud Yam. O δεκατριάχρονος γιος της, έντρομος που τη βλέπει με ορθάνοιχτα μάτια χωρίς να του απαντά, το βάζει στα πόδια. Εξαντλημένος πέφτει κάτω. Τον βρίσκει ένας περαστικός έμπορος. Έχει πάθει αφυδάτωση. Του δίνει και πίνει νερό και τον πηγαίνει στο διπλανό χωριό. Δεν τον ξέρουν. Εν τω μεταξύ το παιδί από την τρομάρα του που είδε τη μητέρα του νεκρή έχει μουγγαθεί.
Ψάχνουν για τους γονείς του, δεν τους βρίσκουν. Ένας χωριανός τον υιοθετεί. Μεγαλώνει μαζί με την κόρη του.
Στη συνέχεια της ταινίας βλέπουμε σκηνές ηθογραφικές, και χαριτωμένες σκηνές με το αγοράκι και το κοριτσάκι.
Κάποια μέρα το αγοράκι βλέπει τυχαία ένα χωριανό να έχει κρεμαστεί σε ένα δένδρο. Ένας τρόμος του στέρησε την ομιλία, ένας τρόμος του την επανέφερε. Τρέχει στο χωριό και τους λέει για τον απαγχονισμένο. Στο τέλος του έργου βλέπουμε το αγοράκι, ενώ βόσκει τα κατσίκια τους, να αφηγείται την ιστορία του στο κοριτσάκι.
Πολύ καλή ταινία, και οι δυο του kaboré κέρδισαν βραβεία σε διάφορα φεστιβάλ στο εξωτερικό.  
Μας έκανε εντύπωση που και στις δυο ταινίες του βλέπουμε τον αποδιοπομπαίο τράγο, την μάγισσα και τον μάγο (αυτός είναι ο Wend Kuuni, στη δεύτερη ταινία). Και όχι μόνο σ’ αυτόν αλλά και στον συμπατριώτη του Ouedraogo, στην ταινία του Yaaba (γιαγιά).
Post a Comment