Book review, movie criticism

Wednesday, October 28, 2015

Ronit Elkabetz and Shlomi Elkabetz, Gett: The Trial of Viviane Amsalem (French: Gett: Le procès de Viviane Amsalem




Άλλο πράγμα να ξέρεις κάτι και άλλο να το έχεις βαθειά συνειδητοποιήσει. Ξέρω πως οι δυο μεγάλες αιρέσεις του Ιουδαϊσμού πήραν πολλά από αυτόν· λιγότερα ο Χριστιανισμός, περισσότερα το Ισλάμ. Για παράδειγμα, ο λιθοβολισμός της μοιχαλίδας δεν είναι επινόηση του Ισλάμ, τον πήρε ατόφιο από τον Ιουδαϊσμό. Και αν οι εβραίοι δεν ζούσαν στην Ευρώπη, φιλοξενούμενοι, υποχρεωμένοι να συμμορφώνονται στις διατάξεις της νομοθεσίας των κρατών της που διαπνέεται από το πνεύμα του ανθρωπισμού της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού, ίσως να τον ασκούσαν, όπως και αν το κράτος τους είχε ιστορία αιώνων και δεν ήταν δημιούργημα των τελευταίων δεκαετιών.
  Η ιστορία του «Gett: Η δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ» είναι εντελώς προσχηματική. Με αυτήν η Ρονίτ Ελκαμπέτζ καταγγέλλει την κατάσταση που βιώνουν οι γυναίκες στο Ισραήλ.
Η Βιβιάν αγωνίζεται να πάρει διαζύγιο από την άντρα της. Αυτός το καταφέρνει να πηγαίνει η δίκη από αναβολή σε αναβολή. Σχεδόν όλες οι σκηνές στην ταινία διαδραματίζονται μέσα σε ένα δικαστήριο.
Παρακολουθούμε τη μια δίκη μετά την άλλη, με τα γράμματα οθόνης να τις τοποθετούν χρονικά: δυο μήνες μετά, έξι μήνες μετά… μέχρι που περνάνε πέντε χρόνια.
Αυτό που δεν ήξερα είναι ότι τα διαζύγια, όπως και στις μουσουλμανικές χώρες (ίσως υπάρχουν εξαιρέσεις) αποφασίζονται από ιεροδικεία. Και όπως και στο Ισλάμ, ο άνδρας αν θέλει δίνει το διαζύγιο. Αυτό που δεν ξέρω είναι αν το παίρνει εξίσου αυτόματα, λέγοντας τρεις φορές «σε χωρίζω, σε χωρίζω, σε χωρίζω».
Δεν ήξερα ότι υπάρχει και τελετουργικό στο διαζύγιο αυτό. Ο άντρας εγχειρίζει στα χέρια της γυναίκας το χαρτί του διαζυγίου απευθύνοντάς της κάποια λόγια που του υπαγορεύει ο δικαστής. Ο συγκεκριμένος όμως αρνείται να επαναλάβει τη φράση «και θα είσαι διαθέσιμη για κάθε άντρα». Ο δικαστής, αγανακτισμένος, τους διώχνει λέγοντάς τους ότι δεν θέλει να τους ξαναδεί στα μάτια του, ενώ η Βιβιάν ξεσπάει οργισμένη κατά του τριμελούς ιεροδικείου. Στο τέλος ο άντρας συμφωνεί να της δώσει διαζύγιο αφού υποσχεθεί ότι μετά από αυτόν δεν θα υπάρξει άλλος άντρας στη ζωή της.
Μπαίνει σαν όρος στο έγγραφο του διαζυγίου;
Δεν το ξέρουμε. Οι εβραίοι θεατές μπορεί να το ξέρουν. 
Τελικά υπάρχουν και στους εβραίους τρελοί φονταμενταλιστές. Ο άντρας της δεν πήρε άδεια οδήγησης για να μην παρασυρθεί και οδηγεί και το Σάββατο, πράγμα που το απαγορεύει το Τορά.
Στη Σαουδική Αραβία δεν υπάρχει τέτοια απαγόρευση. Εκεί η οδήγηση απαγορεύεται μόνο στις γυναίκες. Και όχι μόνο τα Σάββατα, αλλά όλες τις ημέρες.    
Post a Comment