Book review, movie criticism

Saturday, January 7, 2023

Sun Yu, Wild rose (野玫瑰, 1932)

Sun Yu,  Wild rose (野玫, 1932)

 


  Πριν γράψουμε για την ταινία να πούμε δυο λόγια για τον σκηνοθέτη, για εκείνους που θα βαρεθούν να διαβάσουν το αγγλικό λήμμα της βικιπαίδειας με τη βιογραφία του.

  Ο Sun Yu (1900-1990) ήταν ένας από τους σημαντικότερους αριστερούς σκηνοθέτες που δραστηριοποιήθηκαν τη δεκαετία του ’30 στη Σαγκάη.  Μετά την εισβολή των γιαπωνέζων στην Κίνα το 1937 έφυγε από τη Σαγκάη που είχε καταληφθεί από τους γιαπωνέζους και κατέφυγε στο εσωτερικό της χώρας όπου συνέχισε να γυρίζει ταινίες με θέμα την αντίσταση των κινέζων ενάντια στην γιαπωνέζικη εισβολή.

  Το 1949 γύρισε την ταινία «Η ζωή του Wu Xun», ενός μεγάλου δασκάλου της δυναστείας Τσινγκ, που προκάλεσε την οργή του Μάο Τζεντόνγκ, ο οποίος μάλιστα την κριτίκαρε σε ένα δοκίμιό του. Αυτό είχε σαν συνέπεια μια κάμψη στην καριέρα του, όμως επανέκτησε τη φήμη του ως ένας από τους καλύτερους σκηνοθέτες της χρυσής εποχής του κινέζικου κινηματογράφου.

  Ο Sun Yu, εκτός από σκηνοθέτης υπήρξε και ποιητής και μεταφραστής.   

  Θα γράψουμε για τις σημαντικότερες ταινίες του, πολλές από τις οποίες υπάρχουν στο youtube. Έχουμε ήδη γράψει για την «The loving blood of the volcano» (1932).

  Το «Άγριο τριαντάφυλλο» είναι πλαστικό, όμως είναι και μεταφορά: το κορίτσι που ερωτεύεται ο πλούσιος ζωγράφος είναι ένα όμορφο αγοροκόριτσο.

  Θα δούμε πολλά θέματα σε αυτή την ταινία. Και πρώτα πρώτα το θέμα που αναπτύσσει ο Sun Yu στην ταινία «Το ερωτευμένο αίμα του ηφαίστειου», που αποτελεί θέμα σε πάρα πολλές ταινίες, ανάμεσα στις οποίες και στο «Ασπρόμαλλο κορίτσι» (1951) των Bing Wang και Shui Hua, που η μεταφορά του σε μπαλέτο αποτέλεσε ένα από τα «Οκτώ πρότυπα έργα» που επέβαλε η γυναίκα του Μάο.

  Όμως, σε αντίθεση με το «Ασπρόμαλλο κορίτσι», ο πατέρας της Fang Shui, όταν του πρότεινε ο δανειστής του να του σβήσει το χρέος αλλά να του δώσει την κόρη του σαν γυναίκα, εξοργίστηκε, του επιτέθηκε, τον σκότωσε, αλλά σκοτώθηκε και ο ίδιος. Ο  ζωγράφος, προκειμένου να ξεφύγει η Feng Shui από την καταδίωξη την παίρνει μαζί του στη Σαγκάη. Ο πατέρας του, βλέποντας ότι δεν ανήκει στον κόσμο της αριστοκρατίας, αρνείται να τη δεχθεί. Της λέει να φύγει. Ο γιος την ακολουθεί. -Αν φύγεις να μην ξαναγυρίσεις, του λέει.

  Φεύγει, και δεν ξαναγυρίζει.

  Μα επειδή ερωτεύθηκε το Άγριο τριαντάφυλλο;

  Ο σκηνοθέτης είναι πολύ προσεκτικός.

  Όχι μόνο.

  Είχε βαρεθεί το ασφαλές περιβάλλον της αριστοκρατίας, ήθελε να μπει μέσα στον κόσμο, να γνωρίσει τις δυσκολίες της ζωής.

  Και θα τις γνωρίσει.

  Αρρωσταίνει, δεν έχουν να πληρώσουν το νοίκι. Η Feng Shui θα πέσει πάνω σε ένα μεθυσμένο και θα του κλέψει το πορτοφόλι. Ο ζωγράφος έχει αντίρρηση. Τρέχει να προλάβει τον ιδιοκτήτη. Δεν έχει απομακρυνθεί ακόμη, είναι μαζί με τους αστυνομικούς.

  Και περνάμε στο άλλο θέμα, το μεγαλείο της φιλίας.

  -Εγώ έκλεψα το πορτοφόλι, λέει στους αστυνομικούς.

  -Όχι, εγώ το έκλεψα, λέει η Feng Shui.

  -Όχι, εγώ το έκλεψα, λέει ένας φίλος που μένει στο διπλανό δωμάτιο.

  -Όχι, εγώ το έκλεψα, λέει και ο άλλος φίλος που καταφτάνει.

  Η αστυνομία θα πιστέψει τον ζωγράφο και θα τον συλλάβει. Θα φυλακισθεί. Ο πλούσιος πατέρας του σίγουρα θα μπορούσε να τον ελευθερώσει.

  Η Feng Shui πηγαίνει και τον βρίσκει.

  Και βρισκόμαστε για μια ακόμη φορά στο θέμα της αυτοθυσίας της γυναίκας, όπως περίπου το ξέρουμε από την «Κυρία με τις καμέλιες», ή την «Τραβιάτα», για όσους δεν έχετε διαβάσει το μυθιστόρημα (ούτε κι εγώ το έχω διαβάσει) αλλά έχετε δει όμως την όπερα (αυτή την έχω δει).

  -Εγώ δεν έχω γιο.

  -Βοηθήστε τον, κι εγώ θα εξαφανιστώ από τη ζωή του.

  Και εξαφανίζεται.

  Και περνάμε στο τελευταίο θέμα, τον πατριωτισμό (το είχαμε δει και στην αρχή της ταινίας, όπου η Feng Shui γυμνάζει παιδάκια στα όπλα (είναι ξύλινα φυσικά) εμφυσώντας τους την αγάπη για την πατρίδα.

  Οι γιαπωνέζοι έχουν επιτεθεί στη Σαγκάη. Κόσμος συρρέει για να στρατολογηθεί. Ο ζωγράφος τρέχει κι αυτός. Και ανάμεσα στο πλήθος όπου βρίσκονται και οι δυο φίλοι του βλέπει την Feng Shui. Τρέχει κοντά της.

  Happy end.

  Την ταινία μπορείτε να τη δείτε στο youtube με αγγλικούς υπότιτλους.

 

No comments: