Book review, movie criticism

Friday, March 11, 2022

Kogonada, Μετά τον Γιανγκ (After Yang, 2021)

Kogonada, Μετά τον Γιανγκ (After Yang, 2021)

 


  Από χθες στους κινηματογράφους.

  Στην οικογένεια αυτή αντιπροσωπεύονται όλες οι φυλές. Ο πατέρας είναι λευκός, η μητέρα είναι μαύρη, το κοριτσάκι τους, υιοθετημένο, είναι κινεζάκι. Υπάρχει και ο μεγάλος αδελφός στην οικογένεια, ο Yang, που όμως είναι techno, ρομπότ, σαν κανονικός άνθρωπος όμως, που τον αγόρασαν για να γνωρίσει στο κοριτσάκι την κινέζικη πολιτιστική κληρονομιά του. Το κοριτσάκι τον προσφωνεί πάντα gege, μεγάλο αδελφό. Οι κινέζοι κάνουν διάκριση σε μεγάλο αδελφό, σε μικρό αδελφό (didi), σε μεγάλη αδελφή (Τζιέτζιε) και σε μικρή αδελφή (μέιμεϊ).

  Πρόσφατα διάβασα τον Stephen Hawking ο οποίος μίλησε για το θέμα των ρομπότ. Θυμάμαι το ερώτημα, αν τα ρομπότ του μέλλοντος θα έχουν συναισθήματα. Την απάντηση δεν θυμάμαι. Στην ταινία βλέπουμε τον Yang να έχει συναισθήματα, έρωτα, για μια επίσης techno. Για την οικογένεια είναι δεδομένο, λατρεύει το κοριτσάκι.

  Το ερώτημα που δεν θέτει ο Hawking είναι αν οι άνθρωποι μπορούν να δεθούν συναισθηματικά με ένα techno. O Kogonada απαντάει αδίστακτα πως ναι. Το κοριτσάκι τον λατρεύει. Όταν o Yang αρχίσει να δυσλειτουργεί και πρέπει να πάει για επισκευή, της λείπει αφάνταστα. Και οι γονείς είναι πολύ στενοχωρημένοι.

  Μπορεί να φτιαχτεί; Πιθανόν, όμως σίγουρα μπορούν να δουν τις αναμνήσεις του που είναι φυλαγμένες σε μια κάμερα μέσα του. Θα δούμε, μαζί με τον άντρα, πολλές απ’ αυτές.

  Ο άνδρας θα συζητήσει με τον Yang την κινέζικη προέλευση του τσαγιού. Ενδιαφέρουσα είναι και η συζήτηση για την άλλη ζωή. Το τέλος της ζωής της κάμπιας σηματοδοτεί μια άλλη αρχή, τη ζωή της πεταλούδας. Όμως το τέλος της ζωής ενός techno; Και βέβαια του ανθρώπου;

  Το μινιμαλιστικό ύφος της ταινίας την κάνει πιο μελαγχολική.

  Δεν είναι σπόιλερ, τα τελευταία λόγια της Μίκα, στα κινέζικα, που είναι αμετάφραστα, για όσους δουν την ταινία: «Αδελφέ μου σ’ ευχαριστώ… σ’ αυτό τον κόσμο είσαι ο πιο καλός αδελφός. Συγνώμη, δεν θα σε μισούσα ποτέ, σε αγαπώ αδελφέ μου».  

 

No comments: