Book review, movie criticism

Saturday, January 12, 2019

Kimio Yabuki, Swan lake (1981)


Kimio Yabuki, Swan lake (1981)


  Πρόκειται για ένα φιλμ κινούμενων σχεδίων που όχι μόνο βασίζεται πάνω στο μπαλέτο «Η λίμνη των κύκνων», αλλά και είναι πλημμυρισμένο με τη μουσική του Τσαϊκόφσκι.
  Βασίζεται, γιατί θα έπρεπε να «γεμίσει» αφηγηματικά αυτό που στο μπαλέτο γεμίζει με χορό. Ακόμη έπρεπε να είναι εύπεπτο για τους μικρούς θεατές – ο γιος μου το είδε αρκετές φορές. Έτσι έχουμε δυο σκιουράκια, ένα αρσενικό και ένα θηλυκό, που από απλοί θεατές εμπλέκονται άμεσα στη δράση, ανοίγοντας την πόρτα στην Οντέτ να μπει στο παλάτι, τη βραδιά που ο πρίγκηπας Ζίγκφριντ θα διάλεγε τη γυναίκα του. Την είχε θερμοπαρακαλέσει στη λίμνη που τη συνάντησε να έλθει, έχοντάς της ορκισθεί αιώνια αγάπη, όμως ο μάγος την κλείδωσε για να μην μπορέσει να φύγει, έχοντας μάθει τα αισθήματα των δυο νέων από την κόρη του.
  Ο μάγος, που εδώ είναι άσχημος σαν βάτραχος και ερωτευμένος με την πριγκίπισσα Οντέτ, την έχει μεταμορφώσει σε κύκνο μαζί με τις κοπέλες της ακολουθίας της για να τη δεσμεύσει και να μην παντρευτεί άλλο. Μόνο το βράδυ μπορούν να πάρουν πάλι την ανθρώπινη μορφή τους. Την εκλιπαρεί να ανταποκριθεί στον έρωτά του, μάταια όμως.
  Και εδώ βλέπουμε τη διαφορά από το μπαλέτο. Ο μάγος δεν είναι κακός, είναι απλά φοβερά ερωτευμένος, και κάνει τα πάντα για να κατακτήσει την Οντέτ, χρησιμοποιώντας από υποσχέσεις μέχρι απειλές. Μάταια η κόρη του τον παρακαλεί να τη σκοτώσει, με τίποτα, την αγαπάει.
  Στο παλάτι το animation ακολουθεί το μπαλέτο: η κόρη του, δικό της το σχέδιο, παρουσιάζεται δίπλα στον πατέρα της με τη μορφή της Οντέτ. Λάθος κατάλαβε, δεν την λένε Οντέτ, τη λένε Οντίλ, και του ζητάει να της ορκισθεί αιώνια αγάπη. Αυτός, νομίζοντας ότι πρόκειται για την Οντέτ, επαναλαμβάνει τον όρκο του. Βέβαια όταν αυτή αποκαλύπτεται με την πραγματική της μορφή και του ζητάει να κρατήσει τον όρκο του, αυτός αρνείται. Ο πατέρας της μονομαχεί με τον Ζίγκφριντ, αλλά σαν μάγος είναι πιο δυνατός και τελικά τον ρίχνει χάμω. Ακουμπάει τη λεπίδα του ξίφους του στο λαιμό του, και λέει στην Οντέτ να δεχθεί να τον παντρευτεί αλλιώς θα τον σκοτώσει. -Όχι, της φωνάζει ο Ζίγκφριντ, μη δεχθείς.
  Αυτή δέχεται. Τότε ο Ζίγκφριντ αρπάζει το ξίφος του μάγου και το καρφώνει στο στήθος του.
  Τα μάγια λύνονται, το κάστρο του μάγου καταρρέει. Το τέλος είναι happy, όπως ταιριάζει σε animation που απευθύνεται και σε παιδιά. Βλέπουμε τον Ζίγκφριντ, ζωντανεμένο, μαζί με την Οντέτ.
  Στην κινηματογραφική μεταφορά με τα μπαλέτα Κίροφ, με την Γιελένα Γιεφτέγιεβα στο ρόλο της Οντέτ και τον Τζων Μαρκόφσκι στο ρόλο του Ζίγκφριντ, πνίγονται τόσο η Οντέτ και ο Ζίγκφριντ όσο και ο μάγος με την κόρη του, ριγμένοι στη λίμνη από τους κύκνους που έχουν πια πάρει την ανθρώπινη μορφή τους μια και τα μάγια έχουν λυθεί και τον έχουν καταστήσει αδύναμο. Στην κινηματογραφική μεταφορά με τον Ρούντολφ Νουρέγιεφ και τη Μάργκοτ Φοντέιν πνίγεται ο Ζίγκφριντ καθώς ο μάγος σπάζει της όχθες της λίμνης κατακλύζοντας την περιοχή με τα νερά της, ενώ ο Οντέτ με τους άλλους κύκλους φεύγουν μακριά. Εδώ έχουμε πιο unhappy εκδοχή μια και ο μάγος μένει ατιμώρητος και αυτοί δεν μένουν ζευγαρωμένοι, έστω και σαν πνεύματα, όπως στην εκδοχή των μπαλέτων Κίροφ.  
  Την ταινία μπορείτε να τη δείτε στο youtube με αγγλικούς υπότιτλους.
  Ξέχασα να το γράψω, ο «Χορός των μικρών κύκνων», με τα μικρά κυκνάκια να βγαίνουν από το αυγό, ήταν ιδιαίτερα απολαυστικός. 
 

Post a Comment