Book review, movie criticism

Monday, December 13, 2010

Wong Kar Wai, My blueberry nights

Wong Kar Wai, My blueberry nights 藍莓之夜 (2007)

Διαβάζοντας για το «My blueberry nights» στο διαδίκτυο και συγκεκριμένα το παρακάτω απόσπασμα από τη Βικιπαίδεια: «In Wong's birthplace, Hong Kong, critical reception was generally mixed. Perry Lam of Muse Magazine compared the film to Wong's earlier work, Chungking Express, and found My Blueberry Nights 'a much lesser, more ordinary affair» συνειδητοποίησα πόσες φορές όχι μόνο ένας σκηνοθέτης αλλά και ένας συγγραφέας, και γενικότερα ένας καλλιτέχνης, τοποθετείται με κάθε επόμενό του έργο στον προκρούστη ενός προηγούμενου αριστουργήματός του. Το Chungking Express είναι ένα έργο που μου άρεσε πάρα πολύ (ελπίζω κάποια στιγμή να το ξαναδώ και να γράψω γι αυτό), όμως και το My blueberry nights δεν είναι καθόλου άσχημο έργο.
Τρεις χωρισμούς βλέπουμε σ’ αυτό: Του άνδρα με την πρώην του (εκτός πλαισίου), της γυναίκας με τον νυν της, και το δραματικό χωρισμό ενός ζευγαριού που θα καταλήξει στο θάνατο του άνδρα. Μίνι θέμα του έργου είναι και ο εθισμός, του τρίτου ζευγαριού στο ποτό και μιας γυναίκας στο τζόγο. Το τέλος είναι το τυπικό μιας αισθηματικής ταινίας, το ζευγάρωμα των δυο μοναξιασμένων ηρώων, που όμως η σκηνοθετική ικανότητα του Kar Wai Wong την κάνει να ξεχωρίζει από τις γλυκερές ταινίες του είδους. Εξάλλου δεν εστιάζει στη σχέση τους, η οποία λειτουργεί περίπου σαν φόντο για να αναδείξει ο σκηνοθέτης το θέμα της απελπισίας από την εγκατάλειψη του/της συντρόφου.
Ο άνδρας, ρωσικής καταγωγής, λειτουργεί μια καφετέρια, το καφέ-κλιούτς – κλιούτς σημαίνει κλειδί - και σε ένα γυάλινο βάζο τοποθετεί κλειδιά που του αφήνουν πελάτες τους, με την ελπίδα ότι θα τα ξαναχρησιμοποιήσουν. Είναι κλειδιά της ερωτικής τους φωλιάς. Εδώ βρίσκεται και το «κλειδί» για την κατανόηση του έργου, ο σκηνοθέτης του οποίου θέλει να περάσει το «μήνυμα»: πετάμε τα κλειδιά του παρελθόντος, δεν τα φυλάσσουμε στην άκρη τρέφοντας φρούδες ελπίδες για επανασυνδέσεις με τον/την πρώην. Η ζωή συνεχίζεται. Καλό μάθημα για τους κάθε λογής εγκαταλειμμένους από το έτερον ήμισυ.
Post a Comment