Book review, movie criticism

Saturday, October 23, 2021

Mahnaz Mohammadi, Son-mother (2019) (σενάριο Μοχάμαντ Ρασούλοφ)

Mahnaz Mohammadi, Son-mother (2019) (σενάριο Μοχάμαντ Ρασούλοφ)

 


  Με την ευκαιρία της προβολής της ταινίας «Δεν υπάρχει κακό» του Μοχάμαντ Ρασούλοφ που παίζεται από την Πέμπτη που μας πέρασε στους κινηματογράφους είπαμε να δούμε και την ταινία «Μητέρα-γιος» της Μαχνάζ Μοχαμαντί, μιας ακτιβίστριας για τα δικαιώματα των γυναικών που διώχθηκε επανειλημμένα από το καθεστώς όπως και ο Ρασούλοφ, ο οποίος υπογράφει το σενάριο.

  Η ταινία χωρίζεται σε δύο μέρη (ο τίτλος είναι ανάποδα): στο πρώτο μέρος κυριαρχεί η μητέρα, στο δεύτερο ο γιος.

  Η μητέρα είναι χήρα με δυο παιδιά, ένα αγόρι και ένα μικρό κοριτσάκι. Εργάζεται σε εργοστάσιο. Τη φλερτάρει ο οδηγός του minibus που μεταφέρει τους εργάτες. Είναι καλός άνθρωπος, θέλει να την παντρευτεί. Μια γυναίκα χήρα σε μια μουσουλμανική χώρα χρειάζεται οπωσδήποτε την αντρική προστασία. Όμως βάζει ένα όρο: να μη μείνει μαζί τους ο γιος. Το σόι του δεν θέλει. Έχει κι αυτός μια κόρη, τι θα πει ο κόσμος. Πρέπει να περιμένουν μέχρι να παντρευτεί και τότε ευχαρίστως να τον πάρουν στο σπίτι.

  Η μητέρα φυσικά αρνείται. Όμως τα κουτσομπολιά δίνουν και παίρνουν, με αποτέλεσμα να μπει στη λίστα εκείνων που πρόκειται να απολυθούν. Το εργοστάσιο δεν πηγαίνει και τόσο καλά, πρέπει να γίνει μείωση προσωπικού.

  Χωρίς χρήματα, απολυμένη, δεν έχει άλλη επιλογή: δέχεται. Όμως πού θα μείνει ο γιος της; Με τη μεσολάβηση μιας γειτόνισσας που την έπεισε να τον παντρευτεί θα μείνει σε μια μαθητική εστία όπου μένουν και κωφάλαλα παιδιά. Υπάρχουν προβλήματα με την εγγραφή του, αλλά προς το παρόν ξεπερνιούνται. Η μητέρα υπογράφει υπεύθυνη δήλωση ότι σε δυο βδομάδες θα φέρει τα χαρτιά του γιου της από το σχολείο, πράγμα που ξέρει ότι δεν μπορεί να το κάνει.

  Και ο γιος; Πώς νοιώθει ο γιος;

  Φυσικά νιώθει απαίσια. Του είπαν ότι θα μείνει δυο βδομάδες, και έχουν περάσει μήνες. Θα μπλεχτεί σε κάποια επεισόδια, θα μπει στο μάτι της διευθύντριας.

  Με τη βοήθεια ενός άλλου οικότροφου, που κι αυτόν τον έχουν παρατήσει εδώ και τρία χρόνια παρά την υπόσχεση να τον πάρουν σε ένα μήνα, θα το σκάσει. Θα βρει τον πατριό του. Αυτός του φέρεται με αγάπη. Να κάνει υπομονή. Πρέπει να κάνει κι αυτός μια θυσία για την ευτυχία της μητέρας του και της αδελφής του. Η μητέρα του περνάει καλύτερα μαζί του παρά στο εργοστάσιο. Του δείχνει φωτογραφίες στο κινητό. Θα τον πάει σπίτι να δει τη μητέρα του, που τόσο της λείπει.

  Το σκάει από τον πατριό και επιστρέφει στην εστία. Εκεί τον περιμένουν άλλα. Αν δεν εμφανιστεί η μητέρα του με τα έγγραφα από το σχολείο του όπως είχε υποσχεθεί θα σταλεί σε ορφανοτροφείο.

  Εξαιρετικές οι ερμηνείες της μητέρας αλλά και του αγοριού, που βουβά, με την εκφραστική του προσώπου, μεταδίδει το δράμα που περνάει.

  Ο Ρασούλοφ σκέφτηκε ότι θα ήταν καλύτερα το σενάριό του να το δώσει στην Μαχνάζ Μοχαμμαντί, που είχε κι αυτή τις δικές της περιπέτειες με το καθεστώς.  

  Είναι η πρώτη ταινία μυθοπλασίας της Μαχνάζ Μοχαμαντί (γεν. 1975). Προβλήθηκε σε διάφορα φεστιβάλ και απέσπασε κάποια βραβεία. Η βαθμολογία της στο IMDb είναι 7,2, σημάδι ότι άρεσε και στο κοινό. Μέχρι τότε είχε γυρίσει μόνο ντοκιμαντέρ, με πιο σημαντικά το πολυβραβευμένο «Γυναίκες χωρίς σκιά» και το «Travelogue», που την έφερε σε άμεση ρήξη με το καθεστώς και της απαγορεύτηκε να φύγει από τη χώρα.

   

 

No comments: