Book review, movie criticism

Wednesday, February 16, 2022

Εμίρ Κουστουρίτσα, Μαύρη γάτα, άσπρος γάτος (1998)

Εμίρ Κουστουρίτσα, Μαύρη γάτα, άσπρος γάτος (1998)

 


  Αποφάσισα να δω πακέτο τον Κουστουρίτσα αλλά κάτι άλλο μπήκε σε προτεραιότητα, όπως μου έχει συμβεί και άλλες φορές (πρέπει να τελειώσω με τον Κουροσάβα, τον Christian Petzold και τον Ryusuke Hamaguchi) και σταμάτησα. Συγκεκριμένα σταμάτησα στο «Underground». Και όμως, είχα μια λαχτάρα να ξαναδώ την «Μαύρη γάτα, άσπρος γάτος» που είχα δει πριν χρόνια και μου άρεσε πολύ.

  Τον Κουστουρίτσα τον έχουμε μάθει πια απ’ έξω και ανακατωτά. Ζώα κυκλοφορούν στο άσχετο, άφθονη τσιγγάνικη μουσική. Μόνο μεταιώρηση δεν είδαμε. Και βέβαια το ξέφρενο χιούμορ μιας καλπάζουσας φαντασίας (μουσικοί που παίζουν δεμένοι πάνω σε ένα δένδρο, μια κοπέλα που κρύβεται κάτω από τον κούφιο κορμό ενός δένδρου προσπαθώντας να ξεφύγει από τους διώκτες της), που εδώ γίνεται και ραμπελαιικό: Ρίχνουν τον Dadan σε ένα βόθρο με σκατά. Τον βγάζουν έξω. Αρπάζει μια χήνα και σκουπίζεται μ’ αυτήν. Βέβαια τι να πρωτοσκουπίσεις. Ο Matko, μεγαλόψυχος, τον καταβρέχνει με νερό. Του την είχε φέρει σε κάτι παράνομες δραστηριότητες, με απώτερο στόχο να τον εκβιάσει να παντρευτεί ο γιος του ο Zare την κόρη του την κοντοστούπα. Όμως αυτός τα έχει με την Ida (Τι υπέροχη η σκηνή που τον παρασύρει να κάνουν έρωτα, μέσα στα ηλιοτρόπια!), και η κοντοστούπα το σκάει από το γάμο μετά την τελετή, δεν αγαπάει τον Zare, περιμένει τον μεγάλο έρωτα της ζωής της. Δεν θα αργήσει να τον βρει, είναι ο πανύψηλος εγγονός του φίλου του παππού τού Zare. Και οι δυο παππούδες που τους θεωρούσαμε νεκρούς θα αναστηθούν.

  Και το happy end;

  Ο μεθυσμένος παππάς θα παντρέψει πάνω στη βάρκα με την οποία το σκάνε τον Zare και την Ida. -Μα δεν υπάρχουν μάρτυρες. -Μάρτυρες θα είναι ο άσπρος γάτος και η μαύρη γάτα.

  Για πρώτη φορά έχουν οργανική θέση στην πλοκή. Μέχρι τώρα τις βλέπαμε στο άσχετο, και μια φορά μάλιστα να πηδιούνται.

  Απολαυστικότατος ο Κουστουρίτσα, δεν το μετάνιωσα καθόλου που αποφάσισα να τον δω πακέτο. 

   

 

No comments: