Book review, movie criticism

Tuesday, July 25, 2023

Ντίνος Δημόπουλος, Ο Θόδωρος και το δίκαννο (1962)

Ντίνος Δημόπουλος, Ο Θόδωρος και το δίκαννο (1962)

 


  Πηγαίνω στο φίλο μου το Σταύρο. Θα πάμε στην Ιεράπετρα. Η τηλεόραση είναι ανοικτή. Βλέπω το Μίμη Φωτόπουλο. Και ακούω τη γνωστή ατάκα: Το δίκαννο.

  Δεν υπάρχει αμφιβολία, η ταινία που προβάλλεται είναι «Ο Θόδωρος και το δίκαννο», μια ταινία που την είχα δει στο σινέ-Αστέρια, τον θερινό κινηματογράφο του χωριού μου (δεκαετία του ’60) και μου άρεσε πάρα πολύ.

  Γέμισα αναμνήσεις ακούγοντάς την. Δεν γίνεται, λέω, πρέπει να την ξαναδώ.

  Ο Νίκος Τσιφόρος έγραψε το σενάριο του ομώνυμου θεατρικού έργου που συνέγραψε με τον Ασημάκη Γιαλαμά. Εξαιρετικός ο Τσιφόρος, τον θυμάμαι από τα νεανικά μου χρόνια, αστείρευτη κωμική φλέβα.

  Στην ταινία σατιρίζονται οι παλαιών αρχών γονείς, αλλά και τα απρόσεκτα κορίτσια που την παθαίνουν από επιτήδειους ερωτιδείς. Παρά λίγο να την πάθει και η Σμαρούλα Γιούλη, και μάλιστα από δύο. Ο πρώτος ήταν ο Βουτσάς.

  Βέβαια, και εδώ παίζουν τα κορίτσια με τις πιθανότητες (Σύμπτωση: τσάτισα μια φίλη μόλις τώρα που στο τσατ της μίλησα για πιθανότητες). Εκτός και είναι αρκετά οξυδερκείς και καταλάβουν από νωρίς ότι ο νεαρός δεν έχει σοβαρές προθέσεις.

  Θυμήθηκα την ατάκα εκείνης της εποχής: «Θα το πάρεις το κορίτσι ή το κοροϊδεύεις;».

  Πολύ πλάκα έχει που ο Φωτόπουλος και ο Διανέλος κόβουν τις γυναίκες τους όταν πάνε να πούνε κάτι, ιδιαίτερα ο Διανέλος. Άλλη σάτιρα αυτή.

  Η βικιπαίδια παραθέτει χαρακτηριστικές ατάκες: «Ρωξάνη, ομιλώ εγώ, Ρωξάνη, και όταν ομιλώ εγώ, δεν δέχομαι διακοπάς!».

«Ρωξάνη, το άνοιξες πάλι το μοτεράκι σου!»,

«Ρωξάνη, μη προτρεχέτω η γλώττα του νοός!»

«Ρωξάνη, ομιλώ εγώ, Ρωξάνη, σιωπή!».

  Θυμόμουνα την ατάκα «Το δίκαννο», που τη λέει σε επανάληψη ο Φωτόπουλος. Θυμήθηκα όμως και τις παρακάτω:

  «Κατά τον ρουν των γεγονότων» (κι αυτό σε εφέ επανάληψης), «Γεια σου Μπουμπουλίνα μου», «Τα μάτια σας κοιτάζουν βελούδινα» (ατάκα του Βουτσά, αυτή δεν την είχα ξεχάσει). «Με πήγαν σε περίπατο στο moonlight», «(το ραδιόφωνο) δεν το ’ξερες ότι έχει κεραία;» (ατάκα του Φωτόπουλου αυτή).

  Άκουσα και το παρακάτω: «Ως και στο αεροπλάνο σου θα μπω να με πας μια βόλτα μέχρι το Μεταξουργείο».

  Και πού θα προσγειωνόταν, στη Λένορμαν, ή θα τον έριχνε με αλεξίπτωτο;

  Γέλασα πολύ με την ταινία, χάρηκα που βρέθηκε αυτό το ερέθισμα και την ξαναείδα.

 

No comments: