Book review, movie criticism

Thursday, September 2, 2021

Ταλιμπάν-και πάλι

Αντιγράφω από την προηγούμενη ανάρτησή μου:

«Συγκλονιστική ήταν η μαρτυρία φοιτήτριας στην Καμπούλ στον Guardian που περιέγραψε τον πανικό που έζησε μετά την εκκένωση των γυναικείων κοιτώνων του πανεπιστημίου από την αστυνομία όταν, αντί να συναντήσουν βοήθεια από τους άνδρες, αντιμετώπισαν χλεύη: "Πηγαίνετε να φορέσετε μπούρκα", "Είναι οι τελευταίες ημέρες που κυκλοφορείτε μόνες σας στον δρόμο", "Μια μέρα θα παντρευτώ τέσσερις από εσάς".».

Αντιγράφω μια ανάρτηση από το blog μου, που έχει ημερομηνία 6 Δεκεμβρίου 2011:

«Sayed Pervez Kambaksh, Afgan student condemned to death

Αυτό είναι το cause μου. Καταδικάστηκε σε θάνατο από ιεροδικείο γιατί μοίραζε ένα έντυπο με το άρθρο ενός ιρανού για την καταπίεση της γυναίκας στο Ισλάμ. Η ποινή του μετατράπηκε σε 20 χρόνια φυλάκιση. Τελικά ο Χαμίντ Καρζάι, ο πρόεδρος του Αφγανιστάν, του έδωσε χάρη και έφυγε από τη χώρα. Θέλω να πιστεύω ότι έβαλα κι εγώ το λιθαράκι μου σ’ αυτή την ιστορία. Αυτά, πριν από πάνω από τρία χρόνια».

Στη μετα-ταλιμπάν εποχή.

Και ένα ακόμη.

Διάβασα κάπου ότι σε μια πόλη του Αφγανιστάν, δεν θυμάμαι ποια, δεν άλλαξε τίποτα όταν κατέλαβαν την εξουσία οι ταλιμπάν. Αυτό που επέβαλαν σε όλη τη χώρα ίσχυε ήδη σ’ αυτήν.

Τι θέλω να πω μ’ αυτό.

Οι ταλιμπάν είναι το καθεστώς που αξίζει στους αφγανούς. Οι αμερικάνοι δεν μπορούσαν βέβαια να αφήσουν αναπάντητο το κτύπημα των δίδυμων πύργων για λόγους γοήτρου, είχαν όμως και την ψευδαίσθηση ότι θα έμπαιναν στο Αφγανιστάν ως απελευθερωτές, ότι θα επέβαλαν ένα δημοκρατικό καθεστώς διακυβέρνησης δυτικού τύπου, στο οποίο θα ήσαν σεβαστά τα ανθρώπινα δικαιώματα και προ παντός αυτά των γυναικών. Πέρασαν πολλά χρόνια για να καταλάβουν το λάθος τους, ότι ενώ ήλθαν σαν απελευθερωτές οι ντόπιοι τους αντιμετώπισαν ως στρατό κατοχής.

Ξέρετε τις τρεις προσευχές του Θαλή;

Οι δυο πρώτες είναι.

Θεέ μου, σε ευχαριστώ που γεννήθηκα άνθρωπος και όχι ζώο.

Θεέ μου, σε ευχαριστώ που γεννήθηκα έλληνας και όχι βάρβαρος.

Μπορείτε να φανταστείτε ποια είναι η τρίτη;

Θεέ μου, σε ευχαριστώ που γεννήθηκα άντρας και όχι γυναίκα.

Υπάρχει μια ακόμη, που πρέπει να την κάνει κάθε γυναίκα.

Θεέ μου, σε ευχαριστώ που γεννήθηκα σε άλλη χώρα και όχι στο Αφγανιστάν.

 

No comments: