Οι «Περιπέτειες ενός οδοντίατρου» είναι η
δεύτερη ταινία του Κλίμοφ. Έχουμε δει τις άλλες τέσσερίς του ταινίες
μυθοπλασίας, με τελευταία την τελευταία του, το «Έλα να δεις».
Το «Sport, sport, sport» (1970) που είναι κατά το ήμισυ ντοκιμαντέρ και
κατά το ήμισυ μυθοπλασία δεν το είδαμε.
Δεν είναι μια ξεκαρδιστική κωμωδία όπως το «Καλωσορίσατε»,
και γι’ αυτό μου άρεσε λιγότερο. Αντιγράφω από τον σύνδεσμο της βικιπαίδειας
που έχει την βιογραφία του.
«Η δεύτερη ταινία του Κλίμοφ ήταν μια
σκοτεινή (και κατά κάποιο τρόπο μια τατιεσκική [Ζακ Τατί] κωμωδία για έναν
οδοντίατρο που τον χλευάζουν (και τελικά η ζωή καταστρέφεται) οι συνάδελφοί του
για το φυσικό του ταλέντο να βγάζει δόντια χωρίς πόνο. Με την ταινία υπονοείται
ότι η κοινωνία αναπόφευκτα εξοστρακίζει τα προικισμένα άτομα, πράγμα που
τρομοκράτησε τους λογοκριτές και γι’ αυτό είπαν στον Κλίμοφ να την αλλάξει. Ο
Κλίμοφ αρνήθηκε και έτσι την κατέταξαν στην χαμηλότερη κατηγορία, την «κατηγορία
τρία», που σήμαινε ότι θα προβαλλόταν μόνο σε 25-78 αίθουσες».
Έχει πράγματι κάτι από τις ταινίες του Ζακ
Τατί, όμως δεν είναι και τόσο σκοτεινή. Στο τέλος τέλος δεν βλέπουμε κανένα
πτώμα, σε αντίθεση με τον «Δέκατο
τρίτο κληρονόμο» που είδαμε πρόσφατα, μια ταινία κατάσπαρτη με πτώματα. Όσο
για την υποδήλωση ότι η κοινωνία εξοστρακίζει τα προικισμένα άτομα, το είχαν
αντιληφθεί και οι αρχαίοι πρόγονοί μας. Ο Ηρόδοτος λέει χαρακτηριστικά: «Φιλέει γὰρ ὁ θεὸς τὰ ὑπερέχοντα πάντα κολούειν», φράση που την άκουσα πολλές φορές από
τον Ιάσωνα
Ευαγγέλου στο φιλολογικό του καφενείο και που, επειδή δεν την θυμόμουνα πώς
ήταν ακριβώς, τον πήρα τηλέφωνο να μου την πει. Την έψαξα στο διαδίκτυο για να
την παραθέσω στο πολυτονικό, και είδα ότι την παραθέτουν και άλλοι αρχαίοι
συγγραφείς. Όμως στην ταινία υπάρχει μια διαφορά: δεν είναι ο θεός αλλά οι
άνθρωποι. Μπορεί βέβαια να πει κανείς ότι οι άνθρωποι λειτουργούν ως όργανα του
θεού, όμως εμπεριέχει και μια μοιρολατρία η φράση, ότι έτσι έχει το πράγμα, δεν
μπορούμε παρά να το αποδεχτούμε.
Και βέβαια, καθώς το έργο είναι κωμωδία, δεν
μπορούσε παρά να έχει happy end. Βλέπουμε πάλι τον κόσμο να συνωστίζεται για να
του βγάλει το δόντι του ο γιατρός. Έχει γίνει πια αποδεκτός από τους συναδέλφους
του, οι οποίοι είχαν συνωμοτήσει να τον εξοστρακίσουν.
Κάποια στιγμή πιστεύω να δω και τις δυο
ταινίες της γυναίκας του της Λαρίσα, που σκοτώθηκε νωρίς σε τροχαίο.
Πω πω, παρά λίγο να το ξεχάσω, η μουσική,
εξαίσια, είναι του Alfred Shnitke, όπως και
στην «Αγωνία», και στις δυο ταινίες της γυναίκας του.
No comments:
Post a Comment