Book review, movie criticism

Monday, April 26, 2021

Francis Girod, Κατέβασμα στην κόλαση (Descente aux enfers, 1986)

Francis Girod, Κατέβασμα στην κόλαση (Descente aux enfers, 1986)

 


  Η εικοσάχρονη Λόλα είναι παντρεμένη με τον κατά τριάντα χρόνια μεγαλύτερό της Alan.

  Τι του βρήκε;

  Μια γυναίκα, για να παντρευτεί έναν μεγαλύτερό της άνδρα, του βρήκε ή χρήματα ή δόξα.

  «Τον πλούτον πολλοί εμίσησαν, την δόξαν ουδείς». Τον πλούτο δεν τον ερωτεύεσαι, ακόμη και αν τον παντρεύεσαι, ερωτεύεσαι όμως τη δόξα. Και η Λόλα είναι ερωτευμένη με τον διάσημο συγγραφέα.

  Όμως, όταν τους βλέπουμε, η σχέση τους περνάει μια κρίση. Ο Άλαν, μετά την αποτυχία του τελευταίου του μυθιστορήματος, το έχει ρίξει στο ποτό. Δεν θα είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος (Στο μυαλό μου έρχεται ο Φιτζέραλντ). Αυτό θα την ρίξει στην αγκαλιά, μάλλον για μια βραδιά μόνο, ενός θαμώνα του ξενοδοχείου όπου μένουν, στην Αϊτή.  

  Μεθυσμένος θα βγει έξω από το μπαρ. Κάποιος θα τον ακολουθήσει. Τα λεφτά σου ή… Παλεύουν. Καθώς είναι ξαπλωμένος κάτω και από πάνω του ο άλλος, αρπάζει ένα σπασμένο μπουκάλι που βρίσκεται δίπλα και του το καρφώνει στο λαιμό.

  Η γυναίκα του ξεφορτώνεται τα ματωμένα ρούχα του. Φαίνεται να την έχουν γλιτώσει. Όμως όχι. Υπάρχει μάρτυρας, ο οποίος έχει στα χέρια του το μπουκάλι, αποδεικτικό του εγκλήματός του. Εκβιάζει, θέλει 300.000 φράγκα.

  Πού να τα βρουν;

  Καταφέρνουν και μαζεύουν 270.000. Λείπουν 30.000. Η γυναίκα του θα πουλήσει τα κοσμήματά της να μαζέψει τα λεφτά. Είπαμε, παρ’ όλα αυτά τον αγαπάει, την βλέπουμε να τον αγκαλιάζει ενώ της έχει γυρισμένη την πλάτη στο κρεβάτι ολομέθυστος.

  Ο Άλαν αποφασίζει να ομολογήσει το έγκλημά του, εξάλλου ήταν εν αμύνει.

  Πηγαίνει στην αστυνομία. Μπελάς η εμφάνισή του. Έχει αποδεικτικό στοιχείο ότι τον σκότωσε αυτός; Μα ήδη έχουν συλλάβει τον ένοχο.

  Πηγαίνει και βρίσκει τον μάρτυρα, να καταθέσει. Αυτός, του οποίου η αρραβωνιαστικιά το έσκασε με τα τρακόσια χιλιάρικα, προσπαθεί να τον σκοτώσει. Θα αμυνθεί, θα τον τραυματίσει, όμως και αυτός είναι βαριά πληγωμένος. Μόλις που καταφέρνει να πάρει τηλέφωνο, να ειδοποιήσει τη γυναίκα του.

  Στην τελευταία σκηνή η γυναίκα του, στο θάλαμο του νοσοκομείου, ξεγυμνώνεται και σκύβει πάνω του. Τον αγαπάει πραγματικά.  

  Καταλληλότερη γι’ αυτό τον ρόλο δεν μπορούσε να είναι άλλη από τη Σοφί Μαρσώ, που ένα χρόνο πριν γυρίσει την ταινία σχετίστηκε με τον κατά εικοσιέξι χρόνια μεγαλύτερό της Αντρέι Ζουλάφσκι, και η σχέση τους κράτησε δεκαεπτά ολόκληρα χρόνια.

  Το «Κατέβασμα στην κόλαση» είναι σίγουρα κατώτερη ταινία από την «Αστυνομία», η οποία γυρίστηκε την προηγούμενη χρονιά, όμως την είδα ευχάριστα.

 

No comments: