Alex Camilleri, Το σκαρί (Luzzu, 2021)
Από σήμερα στους κινηματογράφους.
Δεν έχω ξαναδεί μαλτέζικη ταινία, φαντάζομαι κι εσείς. To «Σκαρί» είναι η πρώτη ταινία που βλέπω, και πιθανόν η πρώτη μαλτέζικη ταινία που προβάλλεται στις ελληνικές αίθουσες.
Luzzu (ο μαλτέζικος τίτλος της ταινίας) είναι ένας τύπος βάρκας που αναπτύχθηκε στη Μάλτα στις αρχές του 20ου αιώνα, όπως διαβάζω στη βικιπαίδεια. Μια τέτοια βάρκα έχει ο Jesmark (ψαράς ο ίδιος, παίζει με το πραγματικό του όνομα), κληρονομιά από τον πατέρα του, που την κληρονόμησε και αυτός από τον πατέρα του, όπως και αυτός από τον δικό του πατέρα.
Δύσκολο να τα βγάλει πέρα με το ψάρεμα. Έχει και έξοδα, το μωρό τους έχει πρόβλημα στην ανάπτυξή του, χρειάζεται ακριβές τροφές, πληρώνουν και γιατρούς. Εν τάξει, δουλεύει η γυναίκα του, αλλά τα έξοδα είναι πολλά.
Η βάρκα θέλει επισκευή. Θα την επισκευάσει. Στο μεταξύ δουλεύει για έναν ψαρέμπορο, που οι δουλειές του δεν είναι και τόσο καθαρές. Τον βλέπει να λαδώνει τον τοπικό επιθεωρητή, ο οποίος πριν λίγες μέρες του είχε κάνει έλεγχο στη βάρκα του.
Στρεσαρισμένος, αλλά και ζοχάδας από φυσικού του όπως φαίνεται, μόλις που κρατιέται να μην αρπαχτεί με διάφορους που έρχεται σε σύγκρουση. Αν η ταινία ήταν ιρανική θα είχε αρπαχθεί σίγουρα. Όμως είναι καλόψυχος. Δίνει δωρεάν ψάρι σε μια φτωχή γυναίκα, όπως φαίνεται κατ’ εξακολούθηση. Και ένα μικρό ψαράκι που μπλέκεται στα δίκτυα το ρίχνει πίσω στη θάλασσα, «να βρει τη μάνα του».
Την πεθερά του δεν την συμπαθεί καθόλου, αλλά και η γυναίκα του το ίδιο, όμως χρειάζονται τη βοήθειά της.
Γιατί δεν βρίσκει μια κανονική δουλειά; Τα ψάρια έχουν λιγοστέψει. Το ψάρεμα είναι μόνο για το καλοκαίρι του λέει η γυναίκα του, υπονοώντας ότι είναι ένα χόμπι, μια δραστηριότητα για τις διακοπές, δεν μπορείς να ζήσεις απ’ αυτήν.
«Του χαρτοπαίχτη, του ψαρά, του κυνηγού το πιάτο, εννιά φορές είν’ εύκαιρο και μια φορά γεμάτο», μου το έλεγε συχνά ο πατέρας μου. Όχι για να μη γίνω ψαράς ή κυνηγός αλλά για να μην χαρτοπαίζω, «άθλημα» στο οποίο είχα επιδοθεί με τους φίλους μου.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί την απόσυρση των βαρκών, σε μια προσπάθεια να περιοριστεί η αλίευση, καθώς τα ψάρια έχουν λιγοστέψει επικίνδυνα. Τι θα κάνει, θα την δώσει για απόσυρση;
Οι αλλαγές στη ζωή είναι επώδυνες.
Καλογυρισμένη ταινία, τα μικρά πλάνα και η κάμερα που κινείται νευρικά υποδηλώνουν στιλιστικά την ένταση του Jesmark που είναι αποτυπωμένη στο πρόσωπο του, στην προσπάθειά του να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του σαν οικογενειάρχης.
No comments:
Post a Comment