Book review, movie criticism

Thursday, February 16, 2023

Houman Seyyedi, Sheeple (2016)

Houman Seyyedi, Sheeple (2016)

 


 Με την ευκαιρία της σημερινής προβολής της ταινίας του «World War III»

  Να ξεκινήσουμε από τον τίτλο. Sheeple σημαίνει (derogatory slang) People who unquestioningly accept as true whatever their political leaders say or who adopt popular opinion as their own without scrutiny.

  Πριν ξεκινήσουμε να δούμε την ταινία βλέπουμε ένα πραγματικό άλμα στη βαθμολογία της στο ΙΜDb: 7,8.

  Καλός οιωνός, γιατί την προηγούμενη άρχισα να τη βλέπω με επιφύλαξη καθώς η προ-προηγούμενη δεν μου άρεσε καθόλου.

  Ο Σεγιεντί, μετά από μια παύση με την προηγούμενη ταινία του «Sound and fury», επιστρέφει πάλι στους κακοποιούς και στα ναρκωτικά.

  Αντιγράφω από την περίληψη του IMDb: Η ιστορία μιας συμμορίας εμπόρων ναρκωτικών στα νότια της Τεχεράνης που έχει δώσει καταφύγιο για πολλούς νέους και ορφανά από τους δρόμους.

  Δεν λέει ότι κάποια τα έκλεψαν.

  Παρακάτω διαβάζουμε:

  Τα δυο αδέλφια (ο Shahin και ο Shakoor) κάνουν, crystal meth (κάποιο ναρκωτικό θα είναι) σε ένα κρυμμένο εργαστήριο στη μέση του πουθενά στην αστική ζούγκλα.

  Τα παιδιά αυτά, στα οποία έχουν δώσει καταφύγιο, δουλεύουν στην κατασκευή του και σαν βαποράκια. Κάποια βέβαια τώρα είναι άντρες.

  Ένα μεγάλο μέρος της ταινίας αναφέρεται στην τιμή της «οικογένειας». Η αδελφή τους την κηλίδωσε. Πώς; Έβγαλε τη μαντήλα και έδειξε τα μαλλιά της σε έναν άντρα μέσα σε ένα αυτοκίνητο, μετά από επιμονή του. Αυτός την πήρε βίντεο το οποίο πιθανότατα έγινε viral.

  Γιατί μπήκε στο αυτοκίνητό του;

  Το μαθαίνουμε αργότερα: ήταν ο αρραβωνιαστικός μιας φίλης της, δεν ήταν κάποιος άγνωστος.

  Γιατί την πήρε βίντεο;

  Και αυτό το μαθαίνουμε αργότερα. Ήταν παλιάνθρωπος, έκλεψε πολλά χρήματα από τον μέλλοντα πεθερό του και εξαφανίστηκε.

  Πώς θα σωθεί η τιμή της οικογένειας;

  Ανατριχιαστικό.

  Ο μικρός γιος την στραγγαλίζει.

  Έχουν σκάψει ένα λάκκο να τη θάψουν κρυφά, στην αυλή. Η εξαφάνισή της δεν θα εκπλήξει κανένα: κηλιδώθηκε η τιμή της, το έσκασε.

  Ξαφνικά καταφτάνει η αστυνομία και αρχίζει η συμπλοκή. Συλλαμβάνονται αρκετοί, ανάμεσα στους οποίους και ο Shakoor που ηγείται της συμμορίας. Είχε τρέξει να υπερασπιστεί το χώρο όπως και δυο τρεις άλλοι. Ο Shahin έμεινε για να τη θάψει. Τον βλέπουμε να ατενίζει τον σκεπασμένο λάκκο.

  Έγραψα για την πρώτη του ταινία, την «Αφρική», ότι ο Σεγιεντί χειρίζεται με επιδεξιότητα τα αφηγηματικά κενά.

  Δεν θα το έλεγα για αυτή την ταινία.

  Ένα είναι το αφηγηματικό κενό, που το αφήνει μάλλον για εφέ έκπληξης, που όμως εμένα με μπέρδεψε αφηγηματικά.

  Η αδελφή τους δεν είχε ξεψυχήσει. Την πήρε ο Shahin και την πήγε στη φίλη της. Αυτό είναι το αφηγηματικό κενό που συμπληρώνουμε, όταν σε ένα επόμενο πλάνο τον βλέπουμε να πηγαίνει να την αναζητήσει. Αυτή του λέει ότι έχει φύγει.

  Η στάση του Shahin δείχνει την κριτική ματιά του Σεγιεντί γι’ αυτόν τον υπερβολικό κώδικα τιμής, που όμως για πολλούς ιρανούς σίγουρα φαίνεται σωστός. Στο τέλος ο Shahin, που την έχει βρει στο σπίτι των «γονιών» του, θα την φυγαδεύσει στο σταθμό. Εκεί την περιμένει ένα καλό παιδί, αστυνομικός, που τον είχαμε δει και πιο πριν. Θα φύγουν μαζί.

  Δεν μου αρέσουν ταινίες που οι ήρωες είναι αρνητικοί. Συμπάθησα τον Shahin μόλις στο τέλος, και καθόλου βέβαια τον Shakoor, τον αρχηγό της συμμορίας. Επίσης με κουράζουν αυτοί οι συνεχείς διαπληκτισμοί που έχω δει και στις προηγούμενες ταινίες του, τους ίδιους που είδα και στις δυο ταινίες του Saeed Roustayi.

  Tην ταινία «Τρίτος παγκόσμιος πόλεμος» εξαιτίας της οποίας είδα πακέτο τον Σαγιεντί δεν την είδα. Δεν πηγαίνω πια στις δημοσιογραφικές προβολές λόγω του κορονοϊού. -Όχι σε αίθουσες, με προειδοποιεί ο φίλος μου ο Νίκος ο Παναγιώτου, ο φαρμακοποιός. Γράφω μόνο για τις ταινίες που θα βρω στο διαδίκτυο (εξαιρούνται οι horror, που δεν τις βλέπω καθόλου) ή που θα μας στείλουν με σύνδεσμο οι εταιρείες διανομής, κυρίως η New Star Art Cinema (Στούντιο). Όμως θα έκανα εξαίρεση για αυτή την ταινία. Κοίταξα το email με το οποίο ενημερωνόμαστε για τις δημοσιογραφικές προβολές, ήταν στις 9 του μηνός, πολύ αργά. Για τις ταινίες που θα παιχτούν σε πρώτη προβολή την Πέμπτη διαβάζω στο Αθηνόραμα την προηγούμενη Κυριακή. Εκεί είδα ότι θα προβαλλόταν, αλλά ήταν πια αργά για να τη δω. Δεν την βρήκα πουθενά στο διαδίκτυο, ούτε στο IMVΒox (https://www.imvbox.com/en) στο οποίο έχω συνδρομή.  

 

No comments: