Book review, movie criticism

Wednesday, February 8, 2023

Percy and Felix Adlon, «Ο Μάλερ πάνω στον καναπέ» (Mahler auf der couch, 2010)

Percy and Felix Adlon, «Ο Μάλερ πάνω στον καναπέ» (Mahler auf der couch, 2010)

 


  Με αφορμή την ταινία «Ταρ» του Todd Field που θα προβάλλεται από αύριο.

  Μετά τον «Μάλερ» (1974) του Ken Russell είδαμε την ταινία «Ο Μάλερ στον καναπέ» των Percy and Felix Adlon.

  Η ταινία των Adlon είναι κατά κάποιο τρόπο συνέχεια της ταινίας του Ράσελ. Στην ταινία του Ράσελ δεν κάνει την εμφάνισή του ο Γκρόπιους, που έγινε ο δεύτερος σύζυγος της γυναίκας του μετά το θάνατό του.

  Τον Walter Gropius, τον ιδρυτή του Bauhaus, τον ξέρω από φοιτητής, από μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη. Είχα διαβάσει τότε αρκετά πράγματα για το Bauhaus και για τον Gropius.

  H ταινία έχει ένα κοινό με την ταινία του Ράσελ. Στην ταινία του Ράσελ έχουμε τον Μάλερ να σκέφτεται σκηνές από το παρελθόν του ταξιδεύοντας με το τραίνο μαζί με τη γυναίκα του. Ο τρίτος άντρας που εμφανίζεται ήταν εδώ ο Μαξ, που ταξιδεύει και αυτός με το ίδιο τραίνο. Στην ταινία των Adlon ο Μάλερ αφηγείται στον Φρόιντ, επεισόδια που σημάδεψαν τη ζωή του.

  Στον καναπέ;

  Θα ήταν εντελώς αντικινηματογραφικό. Συζητάνε περπατώντας, και μαζί τους περπατάμε κι εμείς απολαμβάνοντας το περιβάλλον, συχνά καταπράσινο. Στον καναπέ θα δούμε τον Μάλερ στο τέλος του έργου. Από εκεί παίρνω το frame, ολότελα χιουμοριστικό: έχει αποκοιμηθεί στον καναπέ, όπως και ο Φρόιντ πίσω του.

  Γιατί πήγε στον Φρόιντ;

  Δεν άντεχε τη σχέση της γυναίκας του της Άλμα με τον Gropius, είχε έντονα ψυχολογικά προβλήματα, γι’ αυτό ζήτησε βοήθεια από τον διάσημο ψυχολόγο, τον θεμελιωτή της ψυχανάλυσης.

  Παρεμπιπτόντως είναι ένας από τους τέσσερις που διαμόρφωσαν τo Weltanschauung μου, την κοσμοαντίληψή μου. Οι άλλοι είναι ο Ένγκελς (ναι, ο Ένγκελς, όχι ο Μαρξ), ο ηθολόγος Κόνραντ Λόρεντς και ο τέταρτος…

  Ο τέταρτος δεν είναι άντρας, είναι γυναίκα.

  Η Ιστορία.  

  Η Άλμα μου θύμισε αρκετά την Λου Σαλομέ. Προικισμένη και όμορφη όπως και αυτή, επολιορκείτο συνεχώς από άντρες, και την είλκυαν οι διασημότητες.

  Μου θύμισε και τη Σοφί Μαρσώ. Νεαρότατη παντρεύτηκε τον Αντρέι Ζουλάφσκι έχοντας την ίδια διαφορά ηλικίας που είχε και η Άλμα με τον Μάλερ: 19 χρόνια.

  Μια τέτοια διαφορά ηλικίας ενέχει κινδύνους για τη σταθερότητα του γάμου ή της σχέσης, ιδιαίτερα αν η γυναίκα είναι όμορφη.

  Τόσο η Άλμα όσο και η Σοφί ήσαν πολύ όμορφες.

  Μου θύμισε την παρομοίωση: η μετάφραση είναι σαν την γυναίκα. Αν είναι πιστή δεν είναι όμορφη, και αν είναι όμορφη δεν είναι πιστή. 

  Φυσικά ακούσαμε πολύ Μάλερ, κυρίως κομμάτια από την Πέμπτη Συμφωνία του, που την έγραψε σε μια κατάσταση ευφορίας, έχοντας μόλις παντρευτεί την Άλμα.

   

 

No comments: