Book review, movie criticism

Saturday, May 1, 2021

Véra Belmont, Marquise (1997)

Véra Belmont, Marquise (1997)

 


  Πριν διαβάσω για την ταινία νόμιζα ότι η Μαρκησία ήταν μια μαρκησία. Μετά είδα ότι είναι το όνομα της Σοφί Μαρσώ στην ταινία. Μαρκησία ήταν το όνομα της συγχωρεμένης της μητέρας του φίλου μου του Μιχάλη, και μιας άλλης παχυναμιώτισσας.

  Η Μαρκησία χορεύει και εκδίδεται. Προαγωγός ο πατέρας της. Τη βλέπει να χορεύει ο Gros René, ηθοποιός στο θίασο του Μολιέρου, και την ερωτεύεται. Την αρπάζει από τον πελάτη ενώ την πηδάει, την αγοράζει από τον πατέρα της και την παντρεύεται στη στιγμή, από φόβο μη μετανιώσει και τη θελήσει πίσω.

  Ο Μολιέρος τη θέλει να χορεύει, είναι εκπληκτική σ’ αυτό. Ένας ρόλος που της δίνει είναι βουβός, ενώ της είχε υποσχεθεί ότι θα της δώσει κανονικό ρόλο. Κακός ερωμένος, δεν κράτησε την υπόσχεσή του.

  Ερωμένος; Και ο άνδρας της;

  Θυμήθηκα αυτό που μου είχε πει ένας συνάδελφος, που του το είπε φίλος του: «Καλιά την τούρτα με πολλούς παρά τα σκατά μόνος μου». Δεν έχει αντίρρηση να έχει εραστές, αρκεί να τον αγαπά. Και πράγματι τον αγαπάει, και σε όλη την ταινία βλέπουμε την αφοσίωση που του δείχνει, παρά τις απιστίες της.

  Θα χορέψει για το βασιλιά. -Αυτήν είχες στο μυαλό σου όταν μου έκανες έρωτα (μπορεί να είπε με πήδηξες, δεν θυμάμαι) δυο φορές χθες βράδυ, του λέει εξοργισμένη η βασίλισσα.

  Και πάλι δεν θυμάμαι αν την διέψευσε.

  Όμως θυμήθηκα κάτι που είπε στην παρέα ένας φίλος (να μην πω σε ποια παρέα και τον φωτογραφήσω), και που αποδίδεται στον Φρόιντ. Όταν ένα ζευγάρι κάνει έρωτα, στο κρεββάτι δεν είναι δυο, είναι τέσσερις.

  Είπαμε, είμαι κατά της γενίκευσης, αλλά σίγουρα συμβαίνει.

  Μαρκησία θα διαπρέψει σαν ηθοποιός στην «Ανδρομάχη» του Ρασίν και θα μαγέψει τον βασιλιά. Δεν είδαμε όμως να έχει σχέση μαζί του.

  Θα μπει μέσα σε μια πισίνα όπου κάνουν μπάνιο στο βασιλιά για να του απαγγείλει ένα ποίημα, γιατί δεν μπορούσε να την ακούσει από την άκρη όπου στεκόταν μαζί με τον Ρασίν, ο οποίος το είχε γράψει.

  Θα αρπάξει άγριο κρυολόγημα. Μια κοπέλα του θιάσου θα της πάρει βεντούζες. Cups η αγγλική μετάφραση, όμως εγώ άκουσα ventouse.

  Με βεντούζες και αντιβίωση κράτησα στη ζωή τον πατέρα μου μέχρι τα ενενήντα τέσσερά του, τα τελευταία εννιά χρόνια που έμενε μαζί μας, δεν μπορούσε πια να μένει μόνος στην Κρήτη.

  Μια φορά, καθώς δεν είχα στραγγίξει καλά το μπαμπάκι που ήταν τυλιγμένο στο πιρούνι από το οινόπνευμα πριν του βάλω φωτιά, πετάχτηκε ένα φλογισμένο κομμάτι στο πάπλωμα. Το έσβησα γρήγορα γρήγορα. Ο πατέρας μου, αγανακτισμένος, η δεύτερη φορά που πήγα να τον κάψω, μου είπε την παροιμία: Το βιαστικό γ…ήσι κάνει κουζουλό κοπέλι.

  Και πια ήταν η πρώτη φορά;

  Δεν πήγαινα ακόμη στο δημοτικό. Πήρα ένα κάρβουνο από τον παραστιά και το έβαλα στο κρεβάτι που κοιμόταν, να πάρει φωτιά και να τον κάψω.

  Με είχε δείρει και ήθελα να τον εκδικηθώ, ή ήταν μια πρώιμη έκφραση του οιδιπόδειου συμπλέγματος; (Ο γιος θέλει να σκοτώσει τον πατέρα και να παντρευτεί τη μητέρα). Ήμουν πολύ μικρός, πού να θυμάμαι. Όπως και να έχει το μετάνιωσα αμέσως, πέταξα πέρα το κάρβουνο, αλλά την τρύπα η κουβέρτα δεν τη γλίτωσε.

  Το ότι η Μαρκησία εκπαίδευσε την κοπέλα αυτή να γίνει ηθοποιός με το κείμενο της Αδρομάχης θα της στοιχίσει το ρόλο.  Καθώς η ίδια δεν μπορούσε να ανέβει στη σκηνή όντας άρρωστη, το ρόλο τον έδωσαν σ’ αυτήν, η οποία ανταποκρίθηκε με μεγάλη επιτυχία. Της τον πήρε οριστικά. Αυτό της στοίχισε, της στοίχισε πολύ ακριβά, της στοίχισε την ίδια της τη ζωή. Αφού έφαγε τα δηλητηριασμένα σοκολατάκια τα οποία είχε στείλει ο Ρασίν στον άνδρα της για να τον βγάλει από τη μέση (δεν τα είχε φάει τελικά), ανεβαίνει στη σκηνή, λέει κάποιες συγκινητικές ατάκες και σωριάζεται κάτω νεκρή, σε ένα μελοδραματικό θάνατο.

  Μου άρεσε η ταινία εξίσου με την Μαρσώ.  

  Στη ζωή σου πρέπει να βάζεις στόχους. Εγώ έχω βάλει στόχο να βλέπω πακέτο κάποιους σκηνοθέτες, ιρανούς και κινέζους κυρίως, αλλά και πολλούς άλλους. Για πρώτη φορά έχω βάλει στόχο να δω πακέτο μια ηθοποιό. Είπα να κάνω ένα διάλειμμα από τις ταινίες σινεφίλ, να χαλαρώσω.   

 

No comments: