Maryam Ebrahimi and Nima Sarvestani, No burqas behind bars (2012)
Όσο πιο πολλά
διαβάζω, τόσο πιο πολύ φρικιάζω (τροχαίος).
Για τις γυναίκες στο
Ισλάμ, και ειδικά στο Αφγανιστάν.
Ήλθαν οι αμερικάνοι,
ανέτρεψαν το καθεστώς των ταλιμπάν, όμως οι ταλιμπάν είχαν την υποστήριξη του
πληθυσμού, και κάποια στιγμή οι αμερικάνοι τα μάζεψαν και έφυγαν.
Να το ξαναπώ, κάθε
λαός έχει το καθεστώς που του αξίζει.
Επί καθεστώτος
Καρζάι, με διωγμένους τους ταλιμπάν, ένας νέος καταδικάστηκε σε θάνατο από
ιεροδικείο γιατί μοίραζε φυλλάδια με το κείμενο κάποιου ιρανού για τα
δικαιώματα της γυναίκας στο ισλάμ. Τονίζω, επί Καρζάι, με τους ταλιμπάν
διωγμένους.
Έκανα ένα cause στο blog μου ζητώντας την απελευθέρωσή του.
Μετά από μήνες ο Καρζάι μετέτρεψε την ποινή του σε ισόβια. Και μετά από μήνες
πάλι τον απέλασε. Ελεύθερος μεν, μακριά από την πατρίδα του δε.
Έχοντας αυτή την
ιστορία υπόψη μου η επιστροφή των ταλιμπάν δεν ήταν καθόλου έκπληξη για μένα.
Έφριξα με αυτά που
άκουσα σ’ αυτό το ντοκιμαντέρ.
Κατ’ αρχή ας
σχολιάσουμε τον τίτλο: οι φυλακισμένες δεν είναι υποχρεωμένες να φοράνε τη
μπούρκα. Η συγκεκριμένη φυλακή φιλοξενεί 40 γυναίκες που μένουν σε τέσσερα
κελιά, μεγάλα είναι αλήθεια, και μια μεγάλη αυλή. Σε μια άλλη πτέρυγα είναι οι
άντρες, κάπου 500.
Μπορείτε να
διαβάσετε τον σύνδεσμο για περισσότερες λεπτομέρειες και ιστορίες γυναικών, εγώ
θα γράψω εδώ ότι θυμάμαι.
Το έσκασε με τον
αγαπημένο της. Είχαν σκοπό να την παντρέψουν με έναν που δεν τον ήθελε. Κάποια
στιγμή τους έπιασαν και κατέληξαν στη φυλακή και οι δυο.
Το να το σκάσεις από
το σπίτι σου, είτε των γονιών σου είναι αυτό είτε του συζύγου σου, είναι
ποινικό αδίκημα.
Τον αγαπάει. Ελπίζει
ότι όταν αποφυλακισθούν θα παντρευτούν.
Όμως φαίνεται μόνο
οι γυναίκες αγαπάνε βαθιά, οι άντρες όχι. Αποφυλακίζονται, αλλά δεν την παίρνει
μαζί του. Φεύγει με τους δικούς του. Σε τρεις μήνες παντρεύεται, με τη νύφη που
του διάλεξαν οι δικοί του, ενώ η γυναίκα μένει σε ένα καταφύγιο γυναικών.
Η ζωή της διατρέχει
κίνδυνο.
Πρόσβαλε την τιμή
της οικογένειας, ο αδελφός της θα τη σκοτώσει.
Πολλές εκφράζουν
αυτό το φόβο, ότι όταν βγουν έξω θα τις σκοτώσουν. Όπως και να έχει θα υποστούν
τα ίδια δεινά, που η αντίδρασή τους σ’ αυτά τις οδήγησε στη φυλακή.
Στη φυλακή νοιώθουν
πιο άνετα. Οι φύλακες είναι σαν μεγάλα αδέλφια τους και οι συγκρατούμενες σαν
αδελφές τους. Το ότι καμιά φορά τσακώνονται δεν έχει μεγάλη σημασία. Το ότι οι
γυναίκες φύλακες τις εκμεταλλεύονται κάποιες φορές, είναι ένα πρόβλημα που τις
κάνει να αγανακτούν.
Ο διευθυντής της
φυλακής φαίνεται ιδιαίτερα φωτισμένος. Είναι καλοπροαίρετος μαζί τους, και
σχολιάζει στην κάμερα: Όλα τα κακά προέρχονται από τους γάμους που επιβάλλουν
οι γονείς στα παιδιά.
Ένας φτωχός πατέρας
της επέβαλε, ενώ ήταν μόλις 10 χρονών, να παντρευτεί κάποιον μεγαλύτερό της.
Το είχα ξεχάσει, η
πολυγαμία στο Αφγανιστάν καλά κρατεί.
Είναι δυνατόν να
υπάρξει έρωτας στην πολυγαμία;
Η ζηλιάρα γυναίκα
αργά ή γρήγορα θα βρει κάποιον να επενδύσει τα ματαιωμένα ερωτικά της
αισθήματα.
Το σκάει με το γιο
του άντρα της.
Φυλακίζονται και οι
δυο.
Ο άντρας της, που
έχει διαπράξει ήδη φόνους και δεν έχω καταλάβει πώς βρίσκεται έξω, την
επισκέπτεται, όμως αντί να την παρηγορεί την απειλεί, συχνά την κτυπάει. Η
γυναίκα του κρυφακούει, προσπαθεί να πείσει έναν κρατούμενο να σκοτώσει τον γιο
του, θα τον ακριβοπληρώσει.
Το καταγγέλλει στον
διευθυντή και αυτός υπόσχεται να κάνει ότι μπορεί για να τον προστατέψει.
Θυμήθηκα και αυτό.
Μια γυναίκα την εγκατέλειψε ο άντρας της. Βρέθηκε στη φυλακή με ένα μωρό, δεν
έχει γάλα να το θηλάσει, ούτε χρήματα να αγοράσει σκόνη γάλα, και αναγκάζεται,
με σπαραγμό ψυχής, να το πουλήσει.
Ήξερα ότι αυτό συνέβαινε
στην Κίνα. Πουλούσαν τις κόρες τους σε πλουσιόσπιτα για να μην πεθάνουν της
πείνας, το είδα και στην ταινία του Feng Xiaogang «Back
to 1942» (2012). Και η σύμπτωση, μια καθώς είπαμε είμαι λάτρης των
συμπτώσεων. Και οι δυο ταινίες γυρίστηκαν το 2012.
Ενώ είχα ξεκινήσει
να γράφω αυτές τις γραμμές θυμήθηκα τις τρεις προσευχές του Θαλή. -Θεέ μου, σε
ευχαριστώ που με έκανες άνθρωπο και όχι ζώο. -Θεέ μου, σε ευχαριστώ που με
έκανες έλληνα και όχι βάρβαρο. -Θεέ μου, σε ευχαριστώ που με έκανες άντρα και
όχι γυναίκα.
Και καθώς η
συνειρμική μου μνήμη λειτουργεί ακόμα τέλεια, σε αντίθεση με την άλλη, μου
ήλθαν στο μυαλό και οι τρεις προσευχές της ψυχής στον «Φτωχούλη του Θεού». -Θεέ
μου, μη με αφήσεις ατέντωτο, γιατί θα σαπίσω. -Θεέ μου, μη με παρατεντώσεις,
γιατί θα σπάσω. -Θεέ μου, παρατέντωσέ με κι ας σπάσω.
Εμένα άραγε, που
γράφω την εισαγωγή στον ιρανικό κινηματογράφο και την εισαγωγή στον κινέζικο
κινηματογράφο, τι με κάνει, με τεντώνει ή με παρατεντώνει;
Το φαντάστηκα από τα
ονόματα, αλλά λέω τώρα να το επιβεβαιώσω.
Ναι, και οι δυο
σκηνοθέτιδες είναι ιρανοσουηδές.
Δεν το είπαμε, το
ντοκιμαντέρ είναι σουηδική παραγωγή.


No comments:
Post a Comment