Book review, movie criticism

Saturday, December 28, 2013

Haifaa Al-Mansour, Wadjda



Haifaa Al-Mansour, Wadjda (2012)

 Πρόκειται για ένα φεμινιστικό έργο, γυρισμένο από μια γυναίκα σκηνοθέτιδα, μέσα στην καρδιά του μουσουλμανικού κόσμου, την Σαουδική Αραβία. Ο ελληνικός τίτλος, «Το απαγορευμένο ποδήλατο», παραπέμπει διακειμενικά στον «Κλέφτη ποδηλάτων» του Ντε Σίκα, και για ένα κινεζο-φαν όπως εγώ στον «Ποδηλάτη του Πεκίνου» του Wang Xiaoshuai. (Ψάχνοντας στην ιστοσελίδα μου για να βάλω τον σύνδεσμο βλέπω και τον «Ποδηλάτη» του Μοχσέν Μαχμαλμπάφ. Έτσι θυμήθηκα και μια άλλη, επίσης ιρανική, ταινία, την «Ημέρα που έγινα γυναίκα», κι αυτή φεμινιστική, της Μαρσιγιέ Μεσκινί, τη δεύτερη ιστορία, με θέμα ένα ποδηλατικό αγώνα γυναικών. Παρεμπιπτόντως η Μεσκινί είναι γυναίκα του Μοχσέν Μαχμαλμπάφ, ο οποίος έγραψε και το σενάριο).
  Με προσχηματική την ιστορία της μικρής Γουάντζντα που θέλει διακαώς να αποκτήσει ένα ποδήλατο, η σκηνοθέτις μας αποκαλύπτει τη θλιβερή θέση της γυναίκας στη Σαουδική Αραβία. Ο τρίτος σύνδεσμος, ελληνικός, λέει περισσότερα για την ταινία. Εγώ να κλείσω λέγοντας ότι το πονηρό μουτράκι της μικρής μου θύμισε έντονα μια facebook φίλη μου.
 
Post a Comment