Ebrahim Hatamikia, From Karkheh to Rhein (1993)
Μετά τον «Ανιχνευτή»
και τον «Μετανάστη
ο Hatamikia γυρίζει την ταινία «Από το Καρχέ στο Ρήνο».
Η ταινία αυτή θίγει
το ζήτημα της μετανάστευσης (η αδελφή το «σκάει» για τη Γερμανία), το θέμα των
επιπτώσεων του πολέμου στον αδελφό (τύφλωση, θάνατος από καρκίνο) και η αγωνία
μπροστά στον επικείμενο θάνατο.
Και βέβαια υπάρχουν
σκηνές αναδρομής, σαν αναμνήσεις, από το μέτωπο του πολέμου, στο επεισόδιο στο
οποίο ο αδελφός προσβλήθηκε από τα χημικά.
Όμως ποιο από όλα έχει
μεγαλύτερη βαρύτητα;
Θα έλεγα το πρόβλημα
των επιπτώσεων του πολέμου. Εκτός από τον αδελφό, υπάρχει και ένας με κομμένα
πόδια, σε καροτσάκι, και ένας άλλος που μιλάει βραχνά, καθώς τα χημικά του
Σαντάμ του πείραξαν τα πνευμόνια.
Και οι τρεις
νοσηλεύονται σε νοσοκομείο της Φρανκφούρτης.
Και ποιοι πούλησαν
τα χημικά στον Σαντάμ;
Εσείς οι γερμανοί.
Στο τέλος βλέπουμε
να πηγαίνουν στο Ιράν η αδελφή, ο άντρας της με το γιο τους. Φαίνεται την έχει
συγχωρήσει η μητέρα της, η οποία δεν απαντούσε στα τηλεφωνήματά της όλα αυτά τα
χρόνια (κρίνοντας από την ηλικία του γιου θα είχε περάσει τουλάχιστον μια
δεκαετία). Πρέπει να δουν και την γυναίκα του αδελφού της και το νιογέννητο
μωρό τους.
7,1 η βαθμολογία της
(με βρίσκει σύμφωνο) θεωρείται από τις καλύτερες του Hatamikia.
Trivia:
…in a scene in Ebrahim Hatamikia’s From
Karkheh to Rhine (Az Karkheh ta Rhine, 1992), where an injured war veteran is
hugging his sister, a male double is used for the sister and the scene is filmed
in long shot and from a high angle, with the double’s back to the audience. As
a result, the audience never knows that these are two men hugging each other.
This type of filmic lying suits the Iranian penchant for indirection and
negotiated meanings, simultaneously enabling censors to crack down on filmmakers
and filmmakers to defy and play with the censors. Hamid Naficy, A social
history of Iranian cinema, vol. 4, p. 126.
Ποτέ δεν μπορούσα να φανταστώ ότι ένα
αγκάλιασμα μεταξύ αδελφού και αδελφής θα ήταν απαγορευμένο.
No comments:
Post a Comment