Book review, movie criticism

Sunday, January 15, 2012

Fereydoun Jeyrani, Salad e fasl

Fereydoun Jeyrani, Salad e fasl, Χωριάτικη σαλάτα (2005)

http://www.imdb.com/name/nm0423167/
http://www.fandango.com/fereydounjeyrani/filmography/p350262

Τα περισσότερα ιρανικά έργα είναι κοινωνικά, έτσι βλέποντας την «Χωριάτικη σαλάτα» μου δημιουργήθηκαν αντίστοιχες αναμονές: μια ρομαντική ιστορία, μοτίβο της σταχτοπούτας, χάπι εντ, κάτι σαν το Pretty woman με την Julia Roberts. Η φτωχούλα (που εδώ είναι κάτι παραπάνω από φτωχούλα, είναι πορτοφολού) τα φτιάχνει με επεισοδιακό τρόπο με τον πλούσιο. Τον χρειάζεται οπωσδήποτε, όχι μόνο για να ξεφύγει από την μιζέρια της οικογενειακής της ζωής, αλλά και για να βρει λεφτά να εγχειρίσει τον άρρωστο πατέρα της, που υποφέρει από την καρδιά του. Κάπου προς το τέλος συνειδητοποίησα ότι το έργο δεν ήταν μια ρομαντική κομεντί αλλά θρίλερ. Και τότε κατάλαβα αμέσως αυτό που αποκαλύφθηκε μετά: εκεί που η Λεϊλά νόμιζε ότι τύλιξε τον πλούσιο, στην πραγματικότητα ο πλούσιος της είχε στήσει παγίδα, οδηγώντας την να εξοντώσει την ψυχοπαθή γυναίκα του για να της πάρει την περιουσία (την σκοτώνει τελικά κάποιος που είναι ερωτευμένος μαζί της και θέλει την ευτυχία της). Όμως και σε ένα θρίλερ έχει θέσει ο έρωτας. Ο πλούσιος την ερωτεύεται τελικά, προκαλώντας την ζήλεια της φιλενάδας του που υποκρίθηκε ότι ήταν η γυναίκα του, ενώ στην πραγματικότητα ήταν η νοσοκόμα που τη φρόντιζε. Η Λεϊλά μόλις που κατάφερε να γλιτώσει από την εκδικητικότητα της γυναίκας αυτής.
Να το υπογραμμίσω τελειώνοντας: πέρα από τις αναμονές που δημιουργούνται «ενδοκειμενικά», από την πλοκή δηλαδή, υπάρχουν και αναμονές που δημιουργούνται «εξωκειμενικά», από το είδος (genre). Μια κωμωδία θα τελειώσει πάντα με χάπι εντ, ενώ σε ένα θρίλερ τα πράγματα συνήθως είναι διαφορετικά από αυτά που φαίνονται.
Post a Comment