Book review, movie criticism

Saturday, January 7, 2012

Behrooz Afkhami, Shokaran

Behrooz Afkhami, Shokaran (2000)

http://en.wikipedia.org/wiki/Behrooz_Afkhami


Το Shokaran, που στα αγγλικά αποδίδεται ως Hemlock, που μεταφράζεται σε κώνειο, είναι ένα ιρανικό μελόδραμα, που, όπως διαβάζω στην βικιπαίδεια, παίχτηκε και σε αμερικανικές αίθουσες. Αρχικά η ταινία εστιάζει στον άντρα, αρκετά συντηρητικό μουσουλμάνο, που τα φτιάχνει με μια ζωντοχήρα. Μετά την περιπέτεια που έχει μαζί της θέλει να την ξεφορτωθεί. Μετά η ταινία εστιάζει στη γυναίκα, στο δράμα που περνάει. Είναι έγκυος, ο πατέρας της, που μαθαίνει τα νέα, τη διώχνει, και ο φίλος της την έχει εγκαταλείψει. Καθώς οδηγεί με δάκρυα στα μάτια, πέφτει πάνω σε ένα φορτηγό και σκοτώνεται. Ο φίλος της, που οδηγεί με τη γυναίκα του στον ίδιο δρόμο, θα σταματήσει από περιέργεια. Θα την αναγνωρίσει. Θα προσπαθήσει να διατηρήσει την ψυχραιμία του δίπλα στη γυναίκα του.
Η τελευταία αυτή σκηνή, που δεν γίνεται καθόλου «κατά το εικός και το αναγκαίον», είναι για να κάνει πιο έντονη την ατμόσφαιρα του μελοδράματος. Όμως το έργο είναι μόνο μελόδραμα; Μήπως έμμεσα «προειδοποιεί» τις γυναίκες να μην μπλέκουν με παντρεμένους άντρες, γιατί, να τι τις περιμένει; Ο άντρας μετά το τσιλιμπούρδισμα επιστρέφει στη γυναικούλα του. Η ερωμένη θα την πληρώσει.
Έχω κάνει μια εισήγηση σε μια ημερίδα με τίτλο «Η τιμωρία της μοιχαλίδας στο ευρωπαϊκό μυθιστόρημα», όπου μιλάω για την Άννα Καρένινα, την Μαντάμ Μποβερύ και την Τερέζα Ρακέν. Εδώ ένας ιρανός σκηνοθέτης δολοφονεί τη γυναίκα που σπρώχνει τον άντρα στη μοιχεία. Ίσως να υπάρχουν και άλλα έργα με παρόμοια κατάληξη, ίσως και μυθιστορήματα. Να έχω το νου μου, μήπως συναντήσω κάποιο. Να θυμηθώ πάντως, μου είναι αδύνατον αυτή τη στιγμή.
Post a Comment