Book review, movie criticism

Monday, September 8, 2014

9. Η σχέση μου με τη ζωγραφική



9. Η σχέση μου με τη ζωγραφική

  Η σχέση μου με τη ζωγραφική είναι η πιο φτωχική από όλες τις τέχνες. Μπορούσα να ακούω κλασική μουσική από το τρανζίστορ, όμως πίνακα ζωγραφικής πού να δω;
  Το ενδιαφέρον μου για την ζωγραφική άρχισε όταν διάβασα μια βιογραφία του Βαν Γκονγκ, εκείνη του Ίρβιν Στόουν. Με είχε συγκινήσει, καθώς και η εικόνα που υπήρχε στο εξώφυλλο, ο άνθρωπος με το κομμένο αυτί, με το απίστευτα θλιμμένο βλέμμα. Δεν θυμάμαι πότε αγόρασα ένα βιβλίο με πίνακές του, πιθανόν φοιτητής, ενώ όταν επέστρεψα στην Κρήτη από τις πανελλαδικές, ανάμεσα στα βιβλία που κουβαλούσα ήταν και τα γράμματα του Βενσάν στον αδελφό του Τεό.
  Την πρώτη γνώση μου για τη ζωγραφική την απέκτησα από ένα ένθετο, στις «Εικόνες» νομίζω, ένα δισέλιδο με την ιστορία της σύγχρονης ζωγραφικής, σε συνέχειες. Έκοβα τα δισέλιδα αυτά και τα κόλλαγα στις σελίδες κάποιου τεύχους από τις «Εποχές». Αν θυμάμαι καλά η ιστορία αυτή ξεκινούσε από τους ιμπρεσιονιστές και κατέληγε στον Πικάσο.
  Θυμάμαι ακόμη και ένα μικρό βιβλίο για τη ζωγραφική που βρήκα στη βιβλιοθήκη της κοινότητας του χωριού μου. Απ’ αυτό γνώρισα τον Ντιέγκο Ριβέρα. Για τη Φρίντα Κάλο έμαθα μετά.
  Σαν πρωτοετής φοιτητής είχα πάει σε μια έκθεση για τους ιμπρεσιονιστές, και αργότερα σε μια άλλη έκθεση με ζωγράφους των αρχών του αιώνα. Απ’ αυτή τη δεύτερη θυμάμαι τη Σόνια Ντελωναί. Αγόρασα και μια σειρά μικρούς τόμους με την ιστορία της τέχνης, και αργότερα τον πρώτο τόμο μιας άλλης σειράς με τίτλο «Οι μεγάλοι ζωγράφοι», που ήταν ογκώδης. Τον αγόρασε για πάρτη μου ο Θάνος ο Γραμμένος (εκδόσεις Θυμάρι), με έκπτωση 35%.
  Έμεινα σ’ αυτόν τον πρώτο τόμο. Παραήταν ακριβός, παρ’ όλ’ αυτά. Εξάλλου το ενδιαφέρον μου για τη ζωγραφική, με εξαίρεση κάποιους πίνακες που με ενθουσίασαν, ήταν καθαρά ακαδημαϊκό, στα πλαίσια μιας αυτομόρφωσης. Αγόρασα βέβαια και κάποια άλλα βιβλία των οποίων τους τίτλους έχω ξεχάσει. Πάντως, μπορώ να πω, θυμάμαι ακόμη αρκετά πράγματα, από εκείνη την πρώτη, έστω και σύντομη, έστω και ελλιπή, μαθητεία μου στη ζωγραφική.

No comments: