Book review, movie criticism

Friday, June 22, 2018

Steven Soderbergh, Kafka (1991)


Steven Soderbergh, Kafka (1991)


  Είπα και εγώ, τι σύμπτωση, χθες μόλις είδα μια βιογραφική ταινία, την «Hannah Arendt», και πέφτω τυχαία πάνω στην ταινία «Κάφκα», και μάλιστα τώρα που ξαναδιαβάζω τη «Δίκη» του. Όμως τελικά δεν ήταν σύμπτωση, ή δεν ήταν η σύμπτωση που νόμισα. Η ταινία δεν είναι βιογραφική αν και έχει πολλά βιογραφικά στοιχεία του Κάφκα, και φυσικά κεντρικός ήρωας είναι αυτός. Ο Lem Dobbs, ο σεναριογράφος, φτιάχνει ένα θρίλερ με στοιχεία από τα έργα του, και κυρίως τον «Πύργο». [Συμπληρώνω τώρα που ξαναδιαβάζω τον «Πύργο», οι δυο βοηθοί του στην ταινία, που στην πραγματικότητα είναι πράκτορες του Πύργου, είναι επίσης οι δυο βοηθοί του χωρομέτρη Κ. στον «Πύργο»].
  Υπάλληλος σε μια ασφαλιστική εταιρεία, όπως και στην πραγματικότητα, ο Κάφκα μπλέκεται με μια ομάδα αναρχικών, τους οποίους «εξαφανίζουν» οι πράκτορες του «Πύργου» ο οποίος ελέγχει τη χώρα, και στον οποίο ο Δρ Murnau κάνει πειράματα χρησιμοποιώντας ανθρώπους, τους οποίους στη συνέχεια σκοτώνει. Η αστυνομία, μυστικά συνένοχη, τον καλύπτει, και ο θάνατος των νεκρών που βρίσκονται αποδίδεται σε αυτοκτονία. Ο Κάφκα θα πάει στον Πύργο κουβαλώντας μαζί του μια βαλίτσα-βόμβα που πήρε από το δωμάτιο των αναρχικών όταν ήδη τους είχαν εξαφανίσει, και θα τα κάνει γης Μαδιάμ.
  Η όλη ιστορία διαδραματίζεται μετά τον χωρισμό του με τη Φελίτσια και πριν τη Μίλενα. Στο τέλος μόλις του έργου τον βλέπουμε να κάνει αιμόπτυση. Είναι συγγραφέας, αλλά, όπως λέει στον Μουρνάου, αυτός γράφει για τους εφιάλτες του ενώ εκείνος υλοποιεί έναν απ’ αυτούς. Δεν λέει στον φίλο του τον Μπροντ, που δεν υπάρχει εξάλλου στην ταινία, σε περίπτωση θανάτου του να καταστρέψει τα έργα του, αλλά στον νεκροθάφτη. Και το έργο τελειώνει βλέποντάς τον να γράφει το «Γράμμα στον πατέρα», ένα από τα πιο γνωστά του κείμενα.
  Δεν μου αρέσουν οι ασπρόμαυρες ταινίες, δεν τις βρίσκω «καλλιτεχνικές» όπως άλλοι, όμως δέχομαι το ασπρόμαυρο όταν χρησιμοποιείται σε ταινία για να υποβάλλει μια ιστορική αυθεντικότητα. Στη συγκεκριμένη όμως δένει επί πλέον και με το θρίλερ της πλοκής.
  Πολύ καλή ταινία, εξαιρετικός o Jeremy Irons.
  Παρεμπιπτόντως, πριν λίγες μέρες είδαμε μια ακόμη ταινία του Steven Soderbergh, την «Logan lucky».


Post a Comment