Book review, movie criticism

Saturday, July 27, 2019

Kenji Mizoguchi 28. 1954 The Woman in the Rumor a.k.a. The Crucified Woman (噂の女 Uwasa no onna)


Kenji Mizoguchi 28. 1954 The Woman in the Rumor a.k.a. The Crucified Woman (噂の女 Uwasa no onna)


  Για δεύτερη φορά μετά την ταινία «Μια γκέισα» ο Μιτζόγκουτσι μας παρουσιάζει τη ζωή ενός σπιτιού με γκέισες, όμως για πρώτη φορά η γκέισα παρουσιάζεται ως συνώνυμη της πόρνης.
  Η κόρη έχει κάνει απόπειρα αυτοκτονίας. Γιατί; Την παράτησε ο αρραβωνιαστικός της. Ο λόγος; Γιατί οι δικοί του ανακάλυψαν ότι η μητέρα της διευθύνει ένα πορνείο και έχει κακή φήμη (Ο τίτλος της ταινίας). Σώθηκε, και η ταινία ξεκινάει βλέποντάς την να επιστρέφει στη μητέρα της. 
  Δεν της αρέσει καθόλου η δουλειά της, όμως, της λέει αυτή, χάρη σ’ αυτή τη δουλειά σπούδασε.  
  Υπάρχει μια ιστορία με σασπένς, αλλά πιστεύω ότι είναι εντελώς προσχηματική. Ο Μιτζόγκουτσι, σ’ αυτή την ταινία που τα επεισόδιά της διαδραματίζονται σχεδόν εξολοκλήρου στο πορνείο, θέλει να δείξει τη ζωή της πόρνης.
  Ο Μιτζόγκουτσι, είπαμε, έχει μια κάθεξη με τις πόρνες, από τότε που ο πατέρας του πούλησε την μεγάλη του αδελφή σαν γκέισα και η οποία τον στήριξε. Έζησε στη γειτονιά με τις πόρνες, και μάλιστα συνέζησε για ένα διάστημα με μια πόρνη.
  Η προσχηματική ιστορία: ο φίλος της μητέρας έχει στρέψει το ενδιαφέρον του τώρα πια στην κόρη. Θέλει να φύγει μαζί της για το Τόκιο. Φυσικά η μητέρα είναι γεμάτη ζήλεια. Όμως η κόρη όταν μαθαίνει για αυτή τη σχέση εξοργίζεται μαζί του. Θα τον αποπέμψει, και μάλιστα με βίαιο τρόπο.
  Η πορνεία είναι ένα επάγγελμα όπως όλα τα άλλα. Οι πόρνες δεν είναι αυτές που παρουσιάζει το γνωστό στερεότυπο. Αν κατέληξαν να κάνουν αυτό το επάγγελμα είναι γιατί πιέστηκαν από διάφορους λόγους.
  Και σε άλλες ταινίες του Μιτζόγκουτσι ακούσαμε τη συμβουλή που δίνουν σε μια πόρνη: να μην ερωτευθεί ποτέ γιατί θα πληγωθεί.
  Μια πόρνη ερωτεύεται. Το σκάει με το φίλο της. Όμως κάποια στιγμή θα επιστρέψει. Ο φίλος της την απογοήτευσε.
  Μια άλλη πόρνη αρρωσταίνει. Είναι απελπισμένη, πρέπει να δουλέψει για να στείλει λεφτά στην αδελφή της που φροντίζει τον άρρωστο πατέρα τους. Η κόρη την καθησυχάζει λέγοντάς της ότι θα της στέλνει αυτή χρήματα μέχρι να αναρρώσει.
  Όμως έχει καρκίνο και πεθαίνει. Ο αδελφή της έρχεται στην κηδεία. Θερμοπαρακαλεί να την κρατήσουν στο σπίτι, να δουλέψει όπως η αδελφή της. Η κόρη την αποπέμπει λέγοντάς της ότι είναι καλύτερα να βρει κάποια άλλη δουλειά.
  Η κόρη στο μεταξύ έχει αλλάξει γνώμη για τις πόρνες. Τώρα πια τις βλέπει με μεγάλη συμπάθεια, όχι με περιφρόνηση. Και όταν η μητέρα της αρρωσταίνει, αναλαμβάνει τη διεύθυνση του σπιτιού. Ναι, δεν σκοπεύει να επιστρέψει στο Τόκιο, θα διαδεχθεί τη μητέρα της. Και όταν η αδελφή της πεθαμένης πόρνης επιστρέφει για δεύτερη φορά και την παρακαλεί να την κρατήσει, αυτή τη φορά θα δεχθεί. Στο κάτω κάτω ένα επάγγελμα είναι κι αυτό, και μάλιστα το αρχαιότερο.
  Ο Μιτζόγκουτσι λατρεύει το παραδοσιακό γιαπωνέζικο θέατρο, όπως κι εγώ. Δεν θυμάμαι σε ποια ταινία του που είδα πρόσφατα υπήρξε ένα απόσπασμα από μια παράσταση bunraku (κουκλοθέατρο). Σ’ αυτήν εδώ την ταινία βλέπουμε αποσπάσματα, μεγάλης διάρκειας μάλιστα, Καμπούκι και Νο. Και η μουσική υπόκρουση των ταινιών του είναι συχνότατα παραδοσιακή μουσική, σαν αυτή του παραδοσιακού θεάτρου.
  Η προηγούμενη ανάρτησή μας ήταν για την ταινία «Οι σταυρωμένοι εραστές».
  Μπορείτε να δείτε την ταινία στο youtube με αγγλικούς υπότιτλους.
  Η προηγούμενη ανάρτησή μας ήταν για την ταινία «Σταυρωμένοι εραστές».

No comments: