Sepideh Farsi, Κράτα την ψυχή σου στο χέρι
και περπάτα (Put your soul on
your hand and walk, 2025)
Από σήμερα στους κινηματογράφους.
Η ταινία αποτελείται
από βιντεοκλήσεις ανάμεσα στην Φάτιμα Χασούνα, μια εικοσιτετράχρονη κοπέλα,
φωτογράφο, που ζούσε στη Γάζα (όχι, δεν μετανάστευσε, τώρα ζει στους ουρανούς)
και στη Σεπιντέ Φαρσί. Η Χασούνα μιλάει για τη ζωή της και για τη ζωή στη Γάζα,
τους συνεχείς βομβαρδισμούς των ισραηλινών, την απώλεια αγαπημένων προσώπων που
χάθηκαν σε αυτούς τους βομβαρδισμούς, την έλλειψη τροφίμων… και όλα αυτά με το
χαμόγελο στα χείλη.
Γελαδερή, σαν και
μένα (το «αλλιώς» μου στη σχολή αξιωματικών ήταν «ο γελαδερός»), τη συμπάθησα
βαθύτατα.
Πολλοί που θα πάτε
να δείτε την ταινία θα ξέρετε ήδη για το θάνατό της. Η Φαρσί της ανακοίνωσε ότι
η ταινία τους επελέγη για το φεστιβάλ Καννών. Η Χασούνα εξέφρασε την επιθυμία
να παρευρεθεί στην προβολή της. Την επομένη, ενώ κοιμόντουσαν, το σπίτι τους
βομβαρδίστηκε από ισραηλινούς με αποτέλεσμα να σκοτωθεί, μαζί με έξι άλλα μέλη
της οικογένειάς της.
Υπάρχει βέβαια και
το παράδοξο.
Το Ιράν είναι ο πιο
ένθερμος υποστηρικτής των παλαιστινίων. Η Σεπιντέ όμως είναι αντικαθεστωτική, έφυγε
από το Ιράν λίγο μετά την επανάσταση, αφού έκανε φυλακή οκτώ μήνες γιατί έκρυψε
έναν συμμαθητή και φίλο της στο σπίτι τους. Μετά την αποφυλάκισή της τέλειωσε
το σχολείο με κατ’ οίκον διδασκαλία και το 1984 έφυγε για τη Γαλλία για να
σπουδάσει μαθηματικά… (η συνέχεια στη βικιπαίδεια).
Όχι, δεν μπορεί να
επιστρέψει στο Ιράν.
Πενιχρές οι
πληροφορίες, αναρωτιέμαι πώς γυρίστηκε το «Tehran without permission». Α, για να ρωτήσω την τεχνητή
νοημοσύνη αν ξέρει. Μπα, πού να ξέρει, μου τα είπε αντιφατικά, της το
επεσήμανα, το αποκλείω να γύρισε κρυφά, το πιο πιθανόν είναι ότι μάζεψε υλικό
που βιντεοσκόπησαν φίλοι της στην Τεχεράνη, ενδεχόμενα μετά από υποδείξεις της,
και η ίδια έκανε το μοντάζ μετά.
Ήξερα από φίλο μου
ιρανό ότι το Ιράν μπλοκάρει το διαδίκτυο, για να αποτρέψει τις επικοινωνίες με
το εξωτερικό. Το έκανε αυτό και το Μαρόκο, και σίγουρα και άλλες χώρες. Την
ακούμε να λέει ότι δεν μπορεί να επικοινωνήσει με τη μητέρα της live, παρά μόνο με
φωνομηνύματα.
Δύσκολη η
επικοινωνία, συχνά χάνεται η επαφή, μια εμπειρία που την έχουμε όλοι μας με τις
βιντεοκλήσεις. Κάποιες φορές ακούμε και εκρήξεις. Η Χασούνα γυρνάει την κάμερα,
βλέπουμε το βομβαρδισμένο μέρος με μια στήλη καπνού να υψώνεται. Της στέλνει
επίσης και άφθονο φωτογραφικό υλικό, καθώς και ένα οδοιπορικό στη βομβαρδισμένη
Γάζα. Περπατάει σε ένα δρόμο, αφηγούμενη ταυτόχρονα, ενώ δεξιά και αριστερά ο
δρόμος πλαισιώνεται από ερείπια (να ξαναδώ το βίντεο που τράβηξα, περπατώντας
στο Αττικό Άλσος).
Η Φαρσί παρεμβάλει,
ελάχιστες φορές όμως, πλάνα από ειδήσεις στην τηλεόραση.
Ο Γκαίμπελς, ο υπουργός
προπαγάνδας των ναζί, όταν είδε τον «Αλέξανδρο Νιέφσκι» είπε: Αυτή η ταινία μας
έχει κάνει μεγαλύτερη ζημιά από ό,τι 1000 ρώσικα τανκς.
Αυτή η ταινία θα
κάνει στους ισραηλινούς μεγαλύτερη ζημιά από ό,τι 10.000 ρουκέτες της Χαμάς.
Την Φαρσί την είδαμε
πακέτο. Η προηγούμενη ανάρτησή μας ήταν για την ταινία της «Η
σειρήνα».


No comments:
Post a Comment