Book review, movie criticism

Saturday, November 17, 2018

Kenji Mizoguchi (溝口 健二, 1998-1956), 2.1929 The Morning Sun Shines (朝日は輝く Asahi wa kagayaku)


Kenji Mizoguchi (溝口 健二, 1998-1956), 2.1929 The Morning Sun Shines (朝日は輝く Asahi wa kagayaku)


  Έχω γράψει για όλες τις ταινίες του Όζου και αναρτώ σιγά σιγά. Όμως δεν έχω δει τις ταινίες του Μιτζογκούτσι, ένα από τα project μου. Αν βλέπω μια τη βδομάδα θα τις τελειώσω σε μισό χρόνο. Έχω αναρτήσει για δυο. Τώρα θα αναρτήσω μια σφήνα, το «The morning sun shines», που την ανακάλυψα μετά. Γυρίστηκε την ίδια χρονιά, το 1929, αλλά πριν από το «Tokyo March».

  «The early bird catches the worm». Πρωί πρωί ο δημοσιογράφος τρέχει να προλάβει την είδηση. Μια πυρκαγιά είναι η αιτία να την ανακαλύψει: κάποιοι λαθρέμποροι, καθώς ξεσκεπάζονται εξαιτίας της πυρκαγιάς, στην προσπάθειά τους να ξεφύγουν απαγάγουν μια γυναίκα. Ο δημοσιογράφος θα τρέξει προς διάσωσή της.
  Αυτά δεν τα είδα στην ταινία, τα διάβασα στο διαδίκτυο. Από την ταινία σώθηκε μόνο ένα διαφημιστικό 25λεπτο τρέιλερ, που ανακαλύφθηκε τα τελευταία χρόνια στη Ρωσία.
  Είδα να χαρακτηρίζεται σαν docu-fiction, ταινία μυθοπλασίας με πολλά ντοκιμαντερίστικα στοιχεία. Μου φαίνεται αδύνατο αρκετές σκηνές να γυρίστηκαν στα πλαίσια του προϋπολογισμού της ταινίας, που δεν νομίζω να ήταν και τόσο ψηλός. Η αποσπασματικότητα της δίνει επίσης την αίσθηση του ντοκιμαντέρ, θυμίζοντάς μου τον «Άνθρωπο με την κινηματογραφική μηχανή» του Τζίγκα Βέρτοφ». Οι λήψεις από αεροπλάνο είναι μέσα σ’ αυτές. Κάποιες σκηνές μου θύμισαν επίσης τον Stan Brakhage.
  Βλέπουμε την πορεία από την παραγωγή στη διανομή και μετά στην ανάγνωση μιας εφημερίδας σε αρκετές σκηνές, όπως φυσικά και σκηνές από την πυρκαγιά. Όμως βλέπουμε και σκηνές μάχης, με αντιαεροπορικά, αεροπλάνα να βομβαρδίζουν και κόσμο να περιφέρεται μέσα στα ερείπια ενός βομβαρδισμού. Δεν μπόρεσα να εντοπίσω πιο πόλεμο είχε τότε η Ιαπωνία. Σε ένα χάρτη που παρουσιάστηκε είδα το βελάκι της προέλασης από την Ιαπωνία στην Κορέα. Ξέρω ότι κατακτήθηκε το 1910. Να αναφερόταν ο Μιτζογκούτσι σ’ αυτή την κατάκτηση;
  Κρίμα που δεν σώθηκε ολόκληρη η ταινία. Τώρα, να πω κρίμα που δεν ξέρω γιαπωνέζικα για να διαβάσω τους μεσότιτλους, πάει πολύ.   
  Μπορείτε να τη δείτε, δηλαδή ό,τι σώθηκε απ’ αυτήν, εδώ.


No comments: