Book review, movie criticism

Thursday, January 11, 2018

Valeska Grisebach, Western (2017)



Από σήμερα στους κινηματογράφους.
  Συνήθως μιλάει για την πρόσληψη, εδώ θα μιλήσω για τις αφηγηματικές αναμονές.
  Τα έχουμε ξαναπεί, υπάρχουν ενδοκειμενικές αναμονές και εξωκειμενικές αναμονές. Στις εξωκειμενικές ανήκουν αυτές που δημιουργούνται από το είδος. Drama χαρακτηρίζει την ταινία τόσο το IMDb όσο και η βικιπαίδεια. Εδώ υπάρχει μια πρόσθετη αφηγηματική αναμονή που δημιουργείται από τον τίτλο: Western. Ο συνειρμός τον οποίο θέλει να μας δημιουργήσει η γερμανίδα σκηνοθέτις είναι με τα γνωστά western. Η αφηγηματική αναμονή λοιπόν είναι ότι θα δούμε συγκρούσεις, που θα οδηγήσουν σε μια κορύφωση με τους καλούς να νικάνε τους κακούς.
  Στο έργο της Βαλέσκα Γκρίζεμπαχ διαψεύδονται αυτές οι αναμονές. Δεν θα έχουμε το γνωστό δραματικό τέλος το οποίο αναμένουμε.
  Ένα συνεργείο γερμανών κατασκευάζει ένα φράγμα για τη δημιουργία ενός υδροηλεκτρικού σταθμού δίπλα σε ένα χωριό στη Βουλγαρία, κοντά στα σύνορα με την Ελλάδα. Φυσικά θα έλθει κάποια στιγμή σε επαφή με τους ντόπιους. Η γλώσσα αποτελεί εμπόδιο. Η νοηματική δίνει και παίρνει σε όλη τη διάρκεια της ταινίας. Οι σχέσεις με τους ντόπιους κυμαίνονται επίσης σε όλη τη διάρκεια. Η δυσπιστία, η ένταση, η φιλικότητα εναλλάσσονται. Θα δούμε κάποια στιγμή γροθιές να πέφτουν. Αναμένουμε την κορύφωση, η οποία όμως δεν έρχεται. Η ταινία δεν παρουσιάζει καμιά πράξη «σπουδαία και τελεία» όπως θέλει ο Αριστοτέλης για την τραγωδία και όπως τη βλέπουμε στις περισσότερες ιστορίες, παρουσιάζει απλά επεισόδια, ρεαλιστικά επεισόδια, ανάμεσα σε δυο ομάδες ανθρώπων, που δεν είναι ούτε καλοί ούτε κακοί, απλά είναι άνθρωποι με τα συνηθισμένα χαρακτηριστικά τους.
  Η κάμερα εστιάζει στον Μάινχαρτ, ένα γερμανό τέως λεγεωνάριο. Σιωπηλός, μοναχικός, είναι εκείνος που θα δημιουργήσει φιλικές σχέσεις με τους ντόπιους, που θα γίνει «αδελφός» για έναν απ’ αυτούς, αλλά θα έλθει και σε σύγκρουση με κάποιους άλλους.
  Η ταινία είναι ένα δοκίμιο πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις, στη μοναξιά και στην ανάγκη επικοινωνίας.
  Μπορείτε να διαβάσετε εδώ και τη συνέντευξη που έδωσε η σκηνοθέτις στον Γιάννη Κοντό.


Post a Comment