Book review, movie criticism

Tuesday, March 23, 2021

Ντίνος Δημόπουλος, Μανταλένα (1960)

Ντίνος Δημόπουλος, Μανταλένα (1960)

 


  Την «Μανταλένα» την έχω δει τουλάχιστον δυο φορές. Η πρώτη ήταν στο σινέ-Αστέρια, το θερινό κινηματογράφο του χωριού μου. Η δεύτερη, πού αλλού, στην τηλεόραση. Θυμάμαι ότι μου άρεσε πολύ.

  Τώρα πώς μου ήλθε να την ξαναδώ;

  Στην «Παναγιά τη γοργόνα» του Μυριβήλη κεντρικός χαρακτήρας είναι μια άλλη βαρκάρισσα, η Σμαραγδή.

  Ήθελα να κάνω τη σύγκριση, που βέβαια την ήξερα από πριν: Η Σμαραγδή με τη βάρκα της ψαρεύει, η Αλίκη με τη βάρκα της μεταφέρει κόσμο. Και οι δυο σοκάρουν τον ντόπιο πληθυσμό. Γυναίκα βαρκάρισσα;

  Τώρα να πω το στόρι, αν και αναρωτιέμαι αν υπάρχει κανείς που να μην την έχει δει.

  Πεθαίνει ο πατέρας της Μανταλένας, αναλαμβάνει αυτή τη βάρκα. Ανταγωνιστής, ο Μπάμπης (για άλλη μια φορά βλέπω το όνομά μου να φοριέται σε έναν λαϊκό χαρακτήρα. Οι φίλοι μου στο χωριό με έλεγαν Harry, το πιο κοντινό στα αγγλικά, παρόλο που το Harry είναι υποκοριστικό του Henry. Το ίδιο και οι συμφοιτητές μου στο Τμήμα Αγγλικών Σπουδών. Ο Τόμι, με τον οποίο έχουμε επαφή, με λέει ακόμη Χάρη. Εγώ όμως έβρισκα το Χάρης εξεζητημένο και προτίμησα το Μπάμπης, το λαϊκό. Το συνήθισαν και οι γονείς που, που με έλεγαν Λάμπη).

  To make a long story short, οι δυο ανταγωνιστές ερωτεύθηκαν ο ένας τον άλλο, και έτσι έχουμε το αναμενόμενο happy end.

  Εξαιρετικές ερμηνείες από τους δυο πρωταγωνιστές. Το ίδιο και από τον Παντελή Ζερβό σαν παπά, από τον Θανάση Βέγγο σαν χωροφύλακα, από την Σπύρο Καλογήρου σαν Γιακουμή, τον οποίο παρά λίγο να παντρευτεί η Μανταλένα, όντας σε κατάσταση απελπισίας μετά την καταστροφή του σπιτιού της από πυρκαγιά, που προκάλεσε η ίδια άθελά της.

  Και τα έξι πιτσιρικάκια, τα αδελφάκια της, πολύ χαριτωμένα.

  Last but not least (επηρεάστηκα από το Τμήμα Αγγλικών Σπουδών στο οποίο αναφέρθηκα πιο πάνω, από όπου πήρα το πρώτο μου πτυχίο), η μουσική του Μάνου Χατζηδάκη.

  Πολύ μου άρεσε η ταινία, χάρηκα που την ξαναείδα. Να θυμίσουμε ότι βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και ότι πήγε και στις Κάννες, όπου όμως δεν βραβεύτηκε.  

No comments: