Book review, movie criticism

Friday, January 20, 2023

Ali Abbasi, Ιερή αράχνη (Holy spider, 2022)

Ali Abbasi, Ιερή αράχνη (Holy spider, 2022)

 


  Από χθες στους κινηματογράφους

  Είδαμε πριν εννιά χρόνια και το ντοκιμαντέρ του Maziar Bahari «And along came the spider» που αναφέρεται στο ιρανό σίριαλ κίλερ, έτσι ξέρουμε ποια περιστατικά στην ταινία είναι σίγουρα πραγματικά. Αυτό είναι πράγματι ένα πρόβλημα, όταν μια ταινία βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά δεν ξέρουμε ποια είναι τα επινοημένα.

  Ένας σήριαλ κίλερ σκοτώνει πόρνες. Το ότι άρχισε να τις σκοτώνει όταν κάποιος πέρασε τη γυναίκα του για πόρνη δεν το άκουσα στην ταινία, το ξέρω από το ντοκιμαντέρ. Το ότι θεωρούσε την πράξη του θεάρεστη το είδαμε και στο ντοκιμαντέρ, όπως και το ό,τι υπήρξαν πολλοί που υποστήριζαν την πράξη του. Μάλιστα παρότρυναν το γιο του να συνεχίσει το «θεάρεστο» έργο του πατέρα του.

  Δεν αναφέρεται το ιστορικό κάποιων από τις πόρνες που σκότωσε, στο οποίο αναφέρομαι στην ανάρτησή μου για το ντοκιμαντέρ. Δυστυχισμένες γυναίκες, θα έπρεπε να χάσουν και τη ζωή τους εξαιτίας αυτού του τρελού. Πάνε σχεδόν δέκα χρόνια που το είδα, δεν θυμάμαι με ποιο τρόπο συνελήφθη, αν πράγματι η δημοσιογράφος που ερευνά τους φόνους έγινε το δόλωμα στο οποίο πιάστηκε.

  Η ταινία μου άρεσε λιγότερο από ό,τι περίμενα. Η ρεαλιστική αναπαράσταση του πνιξίματος των γυναικών (τις έπνιγε με τη μαντήλα τους) μου θύμιζε ταινία τρόμου, και οι ταινίες τρόμου δεν μου αρέσουν.

  Αλήθεια, ήταν πραγματικό γεγονός ότι τον παραμύθιασαν πως θα τον φυγαδεύσουν την ώρα την εκτέλεσης, για να μη νιώθει την αγωνία της επερχόμενης εκτέλεσης;

  Υπάρχει και μια ξώπετση σάτιρα της αστυνομίας. Ο αστυνομικός την πέφτει στη δημοσιογράφο που έχει αναλάβει την υπόθεση. Ακόμη, η αστυνομία δεν δείχνει ιδιαίτερη προθυμία να συλλάβει τον δολοφόνο. Σίγουρα στις τάξεις της υπήρχαν αρκετοί που επιδοκίμαζαν την πράξη του. Βλέποντας το ντοκιμαντέρ έκανα τη σκέψη ότι θα τον καταδίκαζαν απλώς σε ισόβια, αλλά τελικά τον καταδίκασαν σε θάνατο.

  Και αυτό πάλι που ακούσαμε για μια ακόμη φορά στην ταινία, να «εξαγοράζεται» ο δολοφονημένος με χρήματα, σύμφωνα με το ισλάμ; Δηλαδή ένας πλούσιος μπορεί όχι μόνο να «γαμάει και να δέρνει» αλλά και να σκοτώνει και να καθαρίζει πληρώνοντας. Βέβαια προϋπόθεση είναι να δεχθούν την χρηματικοί αποζημίωση οι συγγενείς του θύματος. Πολλοί, όταν είναι φτωχοί, τη δέχονται. Ο νεκρός τους έτσι κι αλλιώς δεν πρόκειται να γυρίσει πίσω, ας πάρουν τουλάχιστον τα χρήματα να ανακουφιστεί η φτώχια τους.

  Εξαιρετική η ερμηνεία της Zar Amir Ebrahimi σαν δημοσιογράφου, και δικαίως βραβεύτηκε με το βραβείο της καλύτερης ηθοποιού στις Κάννες. Όσο για τις αντιδράσεις της ιρανικής κυβέρνησης για την βράβευσή της δεν με εξέπληξαν καθόλου (μπορείτε να τις διαβάσετε στον σύνδεσμο της βικιπαίδειας).

  Για τον Abbasi διάβασα στο βιογραφικό του, πριν δω την ταινία, ότι ζει στην Κοπεγχάγη αλλά εξακολουθεί να έχει ιρανικό διαβατήριο.

  Αναρωτιέμαι αν εξακολουθεί να το έχει.

  Καθώς βλέπω πακέτο τους ιρανούς σκηνοθέτες, είδα και τις τρεις άλλες ταινίες του Abbasi, την μικρού μήκους διπλωματική του «Μ for Markus», την «Shelley» και τα «Σύνορα».

No comments: