Book review, movie criticism

Friday, May 30, 2025

Kamal Tabrizi, Mina’s choice (2015)

 Kamal Tabrizi, Minas choice (2015)

 


  Η Μίνα είναι μέλος των μουτζαχεντίν (ΜΕΚ), μιας από τις οργανώσεις που αγωνίστηκαν για την ανατροπή σάχη. Όμως, καθώς οι ισλαμιστές σφετερίστηκαν την επανάσταση διώχνοντας τον Μπανί Σαντρ από την προεδρία, ο οποίος μάλιστα το έσκασε για να γλιτώσει τη ζωή του, αποδύθηκαν σε ένοπλο αγώνα κατά των ισλαμιστών.

  Αυτό είναι το θέμα δύο ταινιών του Mohammad Hossein Mahdavian, του «Midday adventures» (2017) και του sequel του, «Trace of blood» (2019). 

  Μου θύμισε πολύ τη δεύτερη.

  Όπως και σε εκείνη, έτσι και σ’ αυτήν εδώ βλέπουμε τον θρίαμβο του έρωτα πάνω από τις πολιτικές αντιθέσεις.

  Η Μίνα έγινε μέλος των Μουτζαχεντίν ένα χρόνο μετά το γάμο της. Δεν έμπαινε ζήτημα να εγκρίνει το γάμο η οργάνωση αφού ήταν ήδη παντρεμένη. Έχουν περάσει ήδη τέσσερα χρόνια από τότε που παντρεύτηκε.

  Μα τι την έπιασε να οργανωθεί στους μουτζαχεντίν;

  Για όσους αναρωτιέστε, να σας παραπέμψω στο τέλος της ανάρτησής μου για το «Trace of blood». Και στις τρεις ταινίες, οι κεντρικοί χαρακτήρες μουτζαχεντίν είναι γυναίκες.

  Αυτός υποτίθεται ότι είναι δημοσιογράφος. Όμως εργάζεται στις μυστικές υπηρεσίες.

  Μήπως τον απατάει; Ή είναι κάτι άλλο;

  Την παρακολουθεί.

  Μάλιστα έχει και ένα ατύχημα με τη μηχανή του φίλου του.

  Αλλά το ίδιο και οι μυστικές υπηρεσίες. Παρακολουθούν την γιάφκα, όπου έχει συναντήσεις. Παρακολουθούν τις συνομιλίες τους καθώς την έχουν παγιδεύσει με κοριούς. Έτσι μαθαίνουν ότι είναι έγκυος.

  Πώς και την έπαθε; Οι οδηγίες της οργάνωσης είναι σαφείς, δεν έπρεπε να μείνει έγκυος. Να κάνει έκτρωση.

  Τον ενημερώνουν.

  -Η Μίνα είναι το σκουλήκι στην άκρη του αγκιστριού, μας ενδιαφέρει να πιάσουμε την ομάδα.

  -Τι θα συμβεί στη Μίνα;

  -Το να σου πω μην ανησυχείς, θα ήταν ψέμα. Θα φροντίσω για σένα.

  Καταλαβαίνει.

  Η Μίνα είναι ξεγραμμένη.

  Στη Μίνα η οργάνωση λέει ότι πρέπει να φιλοξενήσει για κάποιες μέρες κάποιον.

  Πού;

  Σε κάποιο σπίτι που είχε νοικιάσει, σαν κρησφύγετο της οργάνωσης· και το οποίο ήξερε ο άντρας της, καθώς την είχε παρακολουθήσει πολλές φορές.

  Πηγαίνει σπίτι εξουθενωμένος.

  Μα τι έχει;

  Να του δώσει τα χάπια του; (νομίζω είχε πρόβλημα με το συκώτι, δεν κατάλαβα).

  -Πάμε καλύτερα στο νοσοκομείο, της λέει.

  -Να οδηγήσω εγώ;

  -Όχι, μπορώ.

  Όμως θα προσπεράσει το νοσοκομείο, προς έκπληξή της.

  Θα την πάει στο σπίτι που είχε νοικιάσει.

  Τη δένει σε μια καρέκλα.

  Και θα αρχίσουν οι αποκαλύψεις.

  -Ώστε δουλεύεις για αυτούς, του λέει.

  Το «αυτούς» είναι οι μυστικές υπηρεσίες.

  -Γιατί μπήκες στην οργάνωση των μουτζαχεντίν;

  -Μπήκα όταν είδα τη φίλη μου ξαπλωμένη με έξι σφαίρες (σε κάθε αντικυβερνητική διαδήλωση, οι αστυνομικοί δεν έχουν ενδοιασμό να βαρέσουν στο ψαχνό).

  -Το παιδί είναι δικό μου;

  -Σαν δεν τρέπεσαι να ρωτάς τέτοιο πράγμα.

  Ναι, ντράπηκε.

  Της παίρνει την αμπούλα που της είχαν δώσει για να αποβάλει και την αμπούλα με το υδροκυάνιο, για να το χρησιμοποιήσει αν την συνελάμβαναν. Τις ρίχνει στο πάτωμα και τις τσαλαπατάει  με το παπούτσι του.

  Στη συνέχεια τη λύνει.

  Της δίνει το πιστόλι του.

  -Σκότωσέ με.

  Ξέρει ότι δεν έχει πια μέλλον μαζί της.

  Ακουμπάει το πιστόλι που της έδωσε στον κρόταφό του, όμως δεν πιέζει τη σκανδάλη.

  Πιο πριν που την είχε δεμένη της έλεγε πόσο την αγαπάει, και της αφηγούνταν αναμνήσεις που είχε γι’ αυτήν που έδειχναν πόσο την αγαπούσε.

  Είναι αποφασισμένος να εκδικηθεί, ξέροντας ότι η εκδίκησή του είναι και πράξη αυτοκτονίας.

  Ποιους;

  Μα τους μουτζαχεντίν.

  Ξυρίζει το κεφάλι του στη μέση, όπως οι σαμουράι, φοράει όμως το σκούφο του.

  Πηγαίνει στη γιάφκα, την οποία παρακολουθούν αθέατοι από τα παράθυρα διπλανών σπιτιών πράκτορες της μυστικής αστυνομίας.

  Κτυπάει το κουδούνι.

  Οι πράκτορες τον αναγνωρίζουν και αναστατώνονται.

  Κάποιος του ανοίγει.

  Έχει έτοιμο το πιστόλι και πυροβολεί, πριν προλάβει να πυροβολήσει ο άλλος.

  Ένας από την γιάφκα τον αντιλαμβάνεται από το παράθυρο, αλλά πριν προλάβει να τον πυροβολήσει τον πυροβολεί κάποιος της μυστικής αστυνομίας από το απέναντι παράθυρο.

  Ορμάει μέσα, σκοτώνει δυο νομίζω πριν τον πυροβολήσουν θανάσιμα.

  Εν το μεταξύ μπουκάρουν μέσα και οι πράκτορες της μυστικής αστυνομίας και τους σκοτώνουν όλους.

  Η Μίνα περιμένει αυτόν που θα φιλοξενούσε.

  Έρχεται.

  Τον πυροβολεί στα πόδια.

  Αυτός βγάζει από την τσέπη του το υδροκυάνιο, αλλά πριν προλάβει να το καταπιεί του το πετάει πέρα.

  Κατεβαίνει, παίρνει τηλέφωνο κάποιον από την οργάνωση, του δίνει τη διεύθυνση και του λέει να τρέξουν να προλάβουν, μήπως πεθάνει από αιμορραγία.

  -Τι κάνει ο Mehran (ο άντρας της); Είχαμε κανονίσει να συναντηθούμε.

  Από την έκφραση οδύνης που παίρνει το πρόσωπό της καταλαβαίνουμε ότι της είπε τα νέα.

  Και η ταινία τελειώνει με αυτή να απομακρύνεται στο βάθος, το κλασικό τέλος που έχουν οι περισσότερες ταινίες του Τσάρλι Τσάπλιν.

  4,7 η βαθμολογία της από τους 442 που ψήφισαν, ιρανοί φαντάζομαι.

  Είναι πάντα φειδωλοί στις βαθμολογίες.

  Εμένα μου άρεσε πολύ αυτή η ιστορία αγάπης.

  Η αγάπη δοκιμάζεται σε τέτοιου είδους κρίσιμες καταστάσεις.

  Για πρώτη φορά θα βάλω 10, από αντίδραση για τη χαμηλή βαθμολογία της. Ένα 7 θα το έβαζα οπωσδήποτε.

  Είμαι και εγώ φειδωλός στις βαθμολογίες μου.

 

No comments: